Spacer po Warszawie: sobota na Krakowskim Przedmieściu

W marcu jak w garncu – wiadomo. A jak byliśmy w Warszawie, to akurat było okrutnie zimno i wiało. Ponieważ jednak słońce pięknie świeciło, zachęciło nas to mocno do zwiedzenia stolicy - choćby przelotem.

Warszawa da się lubić - jak spędzić weekend w stolicy

Nie wiem jak Wy, ale my jeśli chodzi o Warszawę byliśmy dotąd trochę ignorantami. Wiedzieliśmy, że są tam zabytki warte zwiedzenia, perełki architektury i najważniejsze instytucje państwowe, ale żeby specjalnie wybrać się na ich zwiedzanie, czy nazwać poprawnie każdy z nich, cóż, z tym pewnie byłby problem.

Zaganiani w swoich sprawach, zwykle nie zwracamy uwagi na mijane budynki, ludzi i historię. Chcieliśmy to zmienić i z naszych wspomnień wyłania się taki oto obraz Warszawy.

Oddajmy hołd Nieznanym Żołnierzom

Wysiedliśmy z metra w centrum Warszawy i zrobiliśmy sobie krótką przebieżkę na Plac Józefa Piłsudskiego, zahaczając po drodze o bankomat (wiadomo ;) ).

park przy grobie Nieznanego Żołnierza
Warszawa grób Nieznanego Żołnierza
Grób Nieznanego Żołnierza w Warszawie

Tam, ku naszemu miłemu zaskoczeniu, akurat miała miejsce zmiana warty przy Grobie Nieznanego Żołnierza. Ten grób-pomnik jest hołdem narodu polskiego dla wszystkich nieznanych z imienia i nazwiska żołnierzy, którzy oddali swoje życie za wolność ojczyzny. Pierwsze prochy jakie złożono w grobie zostały sprowadzone z cmentarza Orląt Lwowskich. Obok grobu ustawiono całodobową wartę honorową.

Grób Nieznanego Żołnierza - zmiana warty
Warszawa grób Nieznanego Żołnierza - zmiana warty

Obecnie przy Grobie Nieznanego Żołnierza celebrowane są wszystkie najważniejsze święta państwowe, a protokół dyplomatyczny nakazuje jego odwiedzenie wszystkim przybywającym do Polski delegacjom zagranicznym.

Co Pan tam widzi Panie Marszałku?

Przemaszerowaliśmy w ślad za żołnierzami przez cały Plac Józefa Piłsudskiego i stanęliśmy pod jego pomnikiem. Stamtąd obejrzeliśmy jeszcze budynek Dowództwa Garnizonu Warszawa i przeszliśmy na Krakowskie Przedmieście.

Grób Nieznanego Żołnierza - zmiana warty
Warszawa - pomnik marszałka Piłsudskiego

Czy stał tu krzyż?

Wyszliśmy niemalże wprost na Pałac Prezydencki i pomnik Księcia Józefa Poniatowskiego – to ten postawny mężczyzna na koniu.

pałac prezydencki i pomnik poniatowskiego
przed Pałacem Prezydenckim w Warszawie

Jeśli kogoś interesuje jeszcze historia krzyża, który stanął przed Pałacem Prezydenckim po katastrofie smoleńskiej, to jak wiecie, krzyża nie ma, ale jest tablica upamiętniająca: „tu stał krzyż…” Poza tym było tam cicho, spokojnie, po ulicy kręcili się nieliczni zagraniczni turyści.

Pałac Prezydencki - ocalały z zawieruchy

Sam Pałac Prezydencki to dzisiaj oficjalna siedziba Prezydenta Polski. Jest to największy, pochodzący jeszcze z XVII wieku, pałac w Warszawie, który cudem przetrwał zawieruchy wojenne, w tym II wojnę światową. Wycofujący się z Warszawy Niemcy nie zdążyli wysadzić go w powietrze.

pałac prezydencki i pomnik poniatowskiego

Z najważniejszych wydarzeń, jakie miały miejsce w Pałacu, można wymienić obrady Okrągłego Stołu w 1989 roku (historyczny okrągły stół można do dziś oglądać w czasie zwiedzania Pałacu za szklaną szybą), podpisanie Konstytucji Polski z 1997r. czy podpisanie aktu akcesyjnego do Unii Europejskiej w 2003r.

Najlepsze kazania w Warszawie

Idąc dalej w kierunku Zamku Królewskiego, minęliśmy jeszcze Kościół Akademicki św. Anny, który z wcześniejszych moich pobytów w Warszawie wspominam jako kościół, w którym są świetne kazania i który przyciąga sporo młodzieży.

Kościół Świętej Anny w Warszawie

Jest to ten sam kościół, w którym obecnie znajduje się krzyż smoleński spod Pałacu Prezydenckiego. Krzyż trafił tam po zamieszkach przed Pałacem w 2010r.

Budowla naszych czasów - Stadion Narodowy

Wyszliśmy wprost na Plac Zamkowy, z którego można podziwiać panoramę Warszawy w kierunku Wisły. Widać stąd Stadion Narodowy.

widok na stadion narodowy  w Warszawie

Z perspektywy Placu Zamkowego obserwować można także wiele innych ciekawych i klimatycznych zakątków. O tym, co jeszcze nas zauroczyło i dlaczego Maćka doszczętnie wchłonęła atmosfera miasta, jak wykorzystał swój sprzęt fotograficzny oraz co z tym wspólnego mieli Warszawska Syrenka i Mikołaj Kopernik, dowiecie się z kolejnych historii o Warszawie, które już wkrótce na Ruszaj w Drogę!