Sobotnia wycieczka do tajemniczych Kamiennych Kręgów Gotów

Nasza akcja „Tydzień na Kaszubach” nie byłaby pełna, gdybyśmy nie wzięli udziału w corocznym rodzinnym grzybobraniu na Kaszubach!  Jednak sobota minęła nam także pod znakiem tajemniczego i zagadkowego szlaku związanego z pewnym starym plemieniem pochodzącym z północy.

Ruszaj w Drogę odkrywa Kamienne Kręgi Gotów

O tym kiedy Maciek zbiera najwięcej grzybów, gdzie znajduje się najwięcej tajemniczych kręgów, które miejsce spodobało nam się najbardziej i jaki to wszystko ma związek z Kaszubami dowiecie się czytając ten wpis.

Grzybobranie na Kaszubach 2013

Na grzyby jeździmy co rok do rodzinnej hacjendy na Kaszubach i przy okazji rok w rok o 5 rano wstajemy i ruszamy w poszukiwaniu najlepszych okazów. Kochamy podprogową rywalizację z innymi grzybiarzami, których zawsze chcemy uprzedzić, wiedząc, że i tak w lesie grzybów starczy dla każdego.

Chodzimy więc w trójkę, przeczesujemy kaszubskie lasy, a i tak najwięcej grzybów zbiera Maciek. Robi to sposobem – czeka aż my z teściem pójdziemy już do domku na śniadanie, wtedy wymyka się w sobie tylko znane miejsca. Efekt tych poszukiwań możecie podziwiać na załączonym obrazku.

Wyniki grzybobrania na Kaszubach

Kamienne Kręgi Gotów

Nasze grzybobranie skończyło się około południa. Wtedy po krótkiej przerwie na śniadanie i herbatę, wsiedliśmy do auta i pojechaliśmy na intrygujący szlak. Szlak, którym poprowadził nas zakupiony dzień wcześniej w Pucku przewodnik, wspomniany we wczorajszym poście, o tajemniczej nazwie: „Kamienne Kręgi Gotów”.

Kamienne Kręgi - wejście w Odrach

Kręgi i kurhany

Kamienne kręgi na Kaszubach odnaleziono w kilku miejscach. My zwiedziliśmy Węsiory, Leśno i Odry - dokładnie w tej kolejności.

Kamienne kręgi oraz kurhany są pamiątkami po Gotach, którzy mieszkali na tych terenach w I i II w.n.e. Kurhany to pradawne miejsca pochówku, a w kręgach kamiennych - jak się dziś przypuszcza - odbywały się wiece starszyzny plemiennej, w czasie których rozstrzygano o najważniejszych sprawach. Mogły to być także miejsca święte.

Kamienne Kręgi - ścieżka edukacyjna w Leśnie

Kręgi i jezioro w Węsiorach

Do kręgów w Węsiorach jest dość łatwo trafić kierując się oznaczeniami. Na końcu asfaltowej drogi czeka nas płatny parking, mini - mapka i kilkaset kroków przez las do tajemniczego miejsca. Kręgów kamiennych jest tam kilka, najwięcej jest kurhanów.

Kamienne Kręgi - wejście na szlak w Węsiorach
Kamienne Kręgi w Węsiorach

Warto zrobić jeszcze kilka kroków i zejść nad jezioro Długie. Jest tam po prostu cudownie!

Sielankowy widok na jezioro Długie w Węsiorach

Ścieżka tematyczna w Leśnie

Z Węsiorów pojechaliśmy prosto do Leśna. Żeby tam trafić, ostatni dwukilometrowy odcinek musieliśmy przebyć piaszczystą drogą. Ale warto było, bo miejsce jest chyba najlepiej przygotowane na zapoznanie turysty z historią Gotów i kamiennych kręgów oraz kurhanów. Nie trzeba tam płacić za parking ani kupować biletów.

Kamienne Kręgi - wejście na szlak w Leśnie

Pomimo że w Leśnie znajduje się tylko jeden kamienny krąg, pośrodku którego usypano kurhan, to jest tam jeszcze kilka pomniejszych kurhanów oraz groby skrzynkowe i to właśnie tam spodobało nam się najbardziej.

Kurhan w Leśnie
Groby skrzynkowe w Leśnie

W lesie wyznaczona jest ścieżka tematyczna z tablicami informacyjnymi, a na trasie można też sprawdzić swoją wiedzę rozwiązując proste zadania na przygotowanych tablicach.

Zabawy terenowe sprawdzające wiedzę w Leśnie

Rezerwat Kamienne Kręgi w Odrach

Ostatnim miejscem na szlaku, które odwiedziliśmy, były Odry. Rezerwat w Odrach jest skupiskiem największej ilości kamiennych kręgów. Jest tam ich aż 10 i są one większe od tych w Węsiorach i Leśnie. Ciekawostką jest także podest widokowy, z którego można podziwiać ułożenie względem siebie kamiennych kręgów.

Rezerwat Kamienne Kręgi Odry
Rezerwat Kamienne Kręgi Odry - kierunek zwiedzania

Ah, te porosty!

Rezerwat w Odrach jest jednocześnie największym rezerwatem porostów. Dobrze przeczytaliście – porostów. Okazuje się, że niemal każdy centymetr kwadratowy kamieni stojących w tajemniczych kręgach jest pokryty różnymi gatunkami porostów. Porosty są bardzo pożyteczne – m.in. za ich pomocą bada się czystość powietrza. O ich różnorodności mogliśmy przekonać się bawiąc się w małego naukowca, gdy dostaliśmy do ręki lupę żeby z bliska przyjrzeć się tym niezwykłym okazom.

Kasia poznaje porosty na kamiennych kręgach

Niespodziewane spotkanie

Wizyta w Odrach zaowocowała jeszcze jedną niespodzianką - spotkaniem z dobrymi znajomymi, których jak się nie widzi kilka lat, to z pewnością spotka się przez przypadek na szlaku podróży. To tylko potwierdza naszą teorię, że warto ruszyć się z domu. Olku i Dario - pozdrawiamy Was serdecznie! Wkrótce chętnie Was odwiedzimy!

Miejsca mocy i pozytywnej energii

Wycieczka szlakiem kamiennych kręgów była dla nas bardzo odprężająca. Jak się dowiedzieliśmy, pole energetyczne wewnątrz kamiennego kręgu wsysa chaos zostawiając tylko pozytywną energię. W Odrach wyznaczono nawet specjalne Miejsce Mocy do czerpania energii, z którego oczywiście skorzystaliśmy.

Maciej pochłania energię słoneczną i promieniowania Elipsy Mocy

Dowiedzieliśmy się wiele na temat Gotów, ich historii i oczywiście o kamiennych kręgach i kurhanach. Jednocześnie zobaczyliśmy, że każde z odwiedzonych przez nas miejsc ma odmienny pomysł na opowiadanie historii oraz na przyciągnięcie i zainteresowanie turysty. A jaki – o tym przekonacie się w jednym z kolejnych wpisów.

Kebabizujemy polskie miasta

Na koniec dnia, jak to zwykle bywa, poczuliśmy nieodparty głód. Najbliższe większe miasto to była Kościerzyna. Postanowiliśmy zapolować na dobrą pizzę na kościerskim rynku. Gdy jednak okazało się, że na pizzę (!) musimy czekać 50 minut, nasza przygoda z jedzeniem skończyła się na tureckim kebabie z baraniną, wciągniętym na prędko w bocznej uliczce. I w ten oto sposób wpisaliśmy się w nurt kebabizacji polskich miast...

To jeszcze nie koniec

Zatem do naszego kaszubskiego przewodnika możemy dopisać kolejne atrakcje – Szlak Kamiennych Kręgów. Po Gdańsku, bytowszczyźnie, Klukach, powiecie kartuskim i północnych Kaszubach z Puckiem na czele jest to już przedostatni nasz pomysł na spędzenie czasu na Kaszubach.

Ruszaj w Drogę na Kaszubach - dzień szósty

O ostatniej niespodziance i propozycji na niedzielę, będziecie mogli przeczytać już jutro na Ruszaj w Drogę!

Zapraszamy!

Kolejna część cyklu:

Inne wpisy o kamiennych kręgach: