Muzeum Ziemi Kościerskiej w Kościerzynie

O Muzeum Ziemi Kościerskiej chcieliśmy napisać już dawno. To dlatego, że od naszej wizyty w progach tej gościnnej placówki minęło ładnych kilka miesięcy. Muzeum zwiedzaliśmy jeszcze w czasie naszego zeszłorocznego wrześniowego urlopu na Kaszubach. W tym czasie zdążyliśmy już podzielić się z Wami naszą relacją z jednego z jego oddziałów  - Muzeum Akordeonu, które w styczniu tego roku zostało przeniesione do kościerskiego zabytkowego ratusza.

Muzeum Ziemi Kościerskiej

Może jednak i dobrze się stało, bo publikacja tego wpisu zbiega się w czasie z uruchomieniem nowej strony internetowej Muzeum Ziemi Kościerskiej. Zachęcamy Was do zapoznania się z tą stroną oraz ofertą wszystkich trzech oddziałów muzeum. Jak zauważyliście, do naszej układanki będzie brakowało już tylko jednego elementu. Według nas – najciekawszego. Ale na ten wpis będziecie musieli jeszcze trochę poczekać.

Muzeum Ziemi Kościerskiej jest ważnym miejscem na szlaku edukacyjnym dotyczącym historii i życia Kaszubów. Staraniem jego założyciela – Jerzego Knyby etnografa i nauczyciela historii w liceum ogólnokształcącym w Kościerzynie oraz Honorowego Obywatela Miasta Kościerzyny, zgromadzono tu imponującą ilość eksponatów. Zbierano je od lat 60-tych zeszłego stulecia.

Browar w stajence

Wycieczka po muzeum zaczyna się od historii browarnictwa w tym mieście, które niestety lata świetności ma już dawno za sobą. Pozostały wspomnienia, eksponaty oraz… legendy. Jedna z nich, opisana w książce o Remusie, podaje, że jeden z Kaszubów, przed dwoma tysiącami lat, zaniósł piwo z kościerskiego browaru Żyndy Panu Jezusowi, który dopiero co się w stajni urodził. I piwo to sam święty Józef pochwalił, a na dowód umiłowania smaku tego trunku, poczęstował nim Trzech Króli, którzy w orszaku do Betlejem przybyli.

Muzeum Ziemi Kościerskiej - dzieje browaru w Kościerzynie

Miejsce umieszczenia dawnego browaru można próbować odnaleźć na makiecie miasta, którą ogląda się zza szyby. Nam jednak nie udało się go namierzyć…

Muzeum Ziemi Kościerskiej - makieta Kościerzyny

.. wobec czego ruszyliśmy na dalsze zwiedzanie, kierując się do sal, gdzie można było oglądać eksponaty przydatne w codziennym prowadzeniu gospodarstwa.

Muzeum Ziemi Kościerskiej - rolnictwo

Historyczne zapiski

Dalej, w części historycznej, począwszy od znalezisk archeologicznych z powiatu kościerskiego, poznawaliśmy historię tych ziem oraz jej mieszkańców.

Muzeum Ziemi Kościerskiej - ekspozycje historyczne

Szczególnie ciekawe okazały się wycinki z gazet i kronika policyjna, z której można dowiedzieć się, kto co komu ukradł i jaką karą go za to ukarano. A także – wzorem dzisiejszych kolorowych magazynów – co było przedmiotem zainteresowania mieszczan w latach, kiedy słowo „Internet” nie występowało nawet w postaci myśli.

Muzeum Ziemi Kościerskiej - ekspozycje historyczne - kroniki policyjne
Muzeum Ziemi Kościerskiej - komentarze Marcina Lutra do Pisma Świętego
Muzeum Ziemi Kościerskiej - historia ruchu oporu

Mieszczański lans

Bardzo interesujący był też wystrój pokoju Franciszka Sędzickiego, kaszubskiego poety i pisarza oraz dziennikarza, pozwalający w wyobraźni przenieść się w jego czasy.

Muzeum Ziemi Kościerskiej

Wyobrażałam sobie, jak siedział przy stole głośno stukając w klawisze maszyny do pisania i od czasu do czasu wyglądając przez okno...

z którego rozpościerał się piękny widok na kościerską starówkę.

Muzeum Ziemi Kościerskiej - widok na rynek z okna muzeum

Na meblach dekoracje

W części muzeum poświęconej życiu codziennemu Kaszubów oglądaliśmy oryginalne wyposażenie izb mieszkalnych. Przepiękne wzory kaszubskie umieszczone są dosłownie na każdym sprzęcie i meblu. Zadziwiające jest, jak kiedyś przywiązywano wagę do tego, aby oprócz funkcjonalności, sprzęty domowego użytku były także piękne. Kontrastuje to z dzisiejszym dążeniem do minimalizmu, przeciętności i unifikacji, co widać choćby na przykładzie wszechobecnych mebli z IKEI.

Muzeum Ziemi Kościerskiej - kaszubskie wzornictwo

Ręcznie wyrabiana ceramika, jak choćby ta z chmieleńskiego zakładu rodziny Neclów, cieszyła oczy oryginalnymi symbolami i malunkami. Również na meblach widać pieczołowitość i przywiązanie wagi do szczegółu. Całą wystawę ogląda się z prawdziwą przyjemnością.

Poziom "-1"

Będąc w Muzeum Ziemi Kościerskiej koniecznie trzeba zejść do piwnic. To jest obowiązkowy element zwiedzania. W podziemiach zorganizowano ciekawą wystawę dla osób zainteresowanych Kaszubami. Jest tu mnóstwo informacji o historii ruchu tzw. Młodokaszubów, historii, języku, zwyczajach, czołowych działaczach i osobach ważnych dla historii i promocji Kaszub.

Muzeum Ziemi Kościerskiej - ekspozycja historyczna w podziemiach

Wszystko podane w przystępny sposób, dobrze opisane, nastrojowo oświetlone. Historia przeplata się z legendami.  Historyczne dokumenty, z fikcyjnymi postaciami.

Prawdziwa kopalnia wiedzy, która zainteresuje także tych, którzy o regionie wiedzą niewiele lub wcale. Jest to ta część muzeum, która nam podobała się chyba najbardziej.

Dokąd teraz?

A co po wyjściu z muzeum? Na turystów czekają dodatkowe atrakcje – nie tylko spacer po Kościerzynie, kawa i lody, ale także kolejne oddziały. Muzeum Akordeonu, o którym już pisaliśmy na Ruszaj w Drogę, a także to najfajniejsze – Muzeum Kolejnictwa, które jest prawdziwą gratką dla fanów pociągów, ciuchci i kolei w każdym wydaniu.

Muzeum Ziemi Kościerskiej - Muzeum Akordeonu
Muzeum Ziemi Kościerskiej - Muzeum Kolejnictwa

Kościerzyna zaskoczyła nas masą atrakcji. Byliśmy zaskoczeni tym bardziej, że nie docierały do nas wcześniej informacje, że naprawdę warto tu przyjechać i poznać bliżej historię tego regionu.

Tym bardziej cieszyliśmy się, że uwzględniliśmy Kościerzynę jako miejsce warte zwiedzenia w planie naszej akcji Tydzień na Kaszubach. Dziś wiemy, że pominięcie jej byłoby dużym błędem. Błędem, przed którym Was ostrzegamy jednocześnie zachęcając, żebyście wpadli tam choć na chwilę, gdy tylko okazja Wam na to pozwoli. A jeśli już tam byliście, dajcie znać, jak Wam się podobało.

Więcej informacji:

Kościerskie wpisy, które powstały w ramach Internetowego Przewodnika po Kaszubach: