Stara Kopalnia w Wałbrzychu - Centrum Nauki i Sztuki

Węgiel ma wpisane w swoje DNA. Niczym Feniks z popiołów odrodziła się w miejscu dawnej Kopalni Węgla Kamiennego "Julia". Stara Kopalnia to pomost, który łączy historię ze współczesnością i wprowadza miasto w nowe czasy. Dziś węgla już się tu nie wydobywa. Zobaczysz tu ocalone od zniszczenia górnicze maszyny i dowiesz się, jak ważne dla regionu były kiedyś wałbrzyskie kopalnie.

Stara Kopalnia w Wałbrzychu

W poprzedniej relacji z Wałbrzycha opisaliśmy trzy kolory miasta, które odkryliśmy w Wałbrzychu. Jednym z nich było czarne złoto. Węgiel, na którym miasto zbudowało swoją legendę. Dziś węgiel zalega głęboko pod ziemią, a miasto swoją przyszłość widzi w turystyce. Sprawdziliśmy, jak Wałbrzych radzi sobie z nowymi wyzwaniami, czym kusi turystów, dlaczego postawił na Starą Kopalnię i co takiego sprawiło, że warto odwiedzić to magiczne miejsce.

Długo nam zajęło zanim zdecydowaliśmy się na wyjazd do Wałbrzycha. Ani nam było po drodze, ani hasło "Stara Kopalnia" za wiele nam nie mówiło. Dopiero na miejscu zrobiliśmy wielkie oczy i stwierdziliśmy: "WOW!". Zaskoczył nas rozmach, z jakim odbudowano Starą Kopalnię i plany dalszego rozwoju. Słowo, które ciśnie się na usta to "potencjał". Kiedy wyobrażę sobie, jakie koncerty można robić na terenie kopalni, jakie atrakcje dla dzieci i młodzieży wymyślać, jak może w przyszłości wyglądać multimedialna trasa zwiedzania muzeum i kopalni i jak bardzo przez to wszystko może zmienić się oblicze miasta, to nie mogę się doczekać, kiedy następnym razem pojadę do Wałbrzycha. Miasta, dla którego historia ostatnich kilkudziesięciu lat wcale nie była łaskawa.

Życie "po" likwidacji kopalni

Po zamknięciu wszystkich kopalni w mieście w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, węgiel stał się niewidoczny. Pozostał pod ziemią i w sercach kilkudziesięciu tysięcy ludzi, którzy z dnia na dzień straciło pracę w kopalniach. Wielu z nich opuściło miasto. Podobno liczebność Wałbrzycha po zamknięciu kopalni zmniejszyła się o ponad dwadzieścia tysięcy. Tymczasem ci, którzy zostali, wydobywają na powierzchnię historię wałbrzyskiego węgla i nie pozwalają, aby zaginęło dziedzictwo miasta. Niektóre osoby mieliśmy okazję poznać osobiście. I wiemy jedno - czeka ich trudne zadanie.

Magda - córka górnika

Magda Wach, która zaprosiła nas do Wałbrzycha, swojego ukochanego miasta, jest córką górnika. Jej ojciec, razem z bratem, mieli nawet zespół muzyczny. Nazywał się światowo: John&George. Grali jazz i blues. Górnicy znali ojca Magdy i jego zespół, dlatego wśród górników jest "swoja". Znają ją i szanują. Ale nawet Magda stanęła przed trudnym zadaniem. Jak przekonać Wałbrzyszan, że górnicze miasto może postawić na turystykę, a jednocześnie czerpać ze swojej historii i przekazywać ją kolejnym pokoleniom. Magda robi bardzo dobre rzeczy promując to miejsce i promując górnicze dziedzictwo. To dzięki Magdzie znaleźliśmy się w Wałbrzychu i w końcu zrozumieliśmy co miała na myśli, gdy za każdym razem pisała:
Musicie tu przyjechać!
Przyjechaliśmy. Zobaczyliśmy. Sprawdziliśmy. I teraz powtarzamy za nią jak mantrę "Musisz przyjechać do Wałbrzycha! I zobaczyć Starą Kopalnię."

Czytaj dalej, a dowiesz się dlaczego.

Magda Wach z przewodnikami Starej Kopalni

Centrum Nauki i Sztuki Stara Kopalnia - strażnik górniczego dziedzictwa

Stara Kopalnia po rewitalizacji to nowy obiekt, udostępniony do zwiedzania w 2014 roku. Jest jak nówka sztuka! Już wcześniej było w tym miejscu Muzeum Przemysłu i Techniki, gdzie można było zobaczyć uratowane od zniszczenia maszyny kopalniane. Ponieważ muzeum zaczęto tworzyć w czasie, gdy kopalnie były jeszcze w likwidacji, udało się pozyskać dla muzeum wiele sprawnych i działających maszyn. Ale dopiero budowa nowoczesnego ogromnego kompleksu muzealno-wystawienniczego spowodowała, że to miejsce jest nie do poznania. Stare zrujnowane budynki przeobraziły się w nowe, przestrzenne ekspozycje i hale wystawiennicze. Nie mogę uwierzyć, gdy oglądam zdjęcia i filmy z okresu "przed" nową Starą Kopalnią. Obejrzyj to kiedyś w sieci. To niewiarygodne, co wydarzyło się w Wałbrzychu.

Stara Kopalnia w Wałbrzychu - budynek kasStara Kopalnia w Wałbrzychu - wyremontowany kompleksStara Kopalnia w Wałbrzychu - wyremontowany kompleksStara Kopalnia w Wałbrzychu - zrewitalizowane budynkiStara Kopalnia w Wałbrzychu - wyremontowany kompleksStara Kopalnia w WałbrzychuStara Kopalnia w Wałbrzychu - kompleks oświetlony nocąStara Kopalnia w Wałbrzychu - kompleks oświetlony nocąStara Kopalnia w Wałbrzychu - kompleks oświetlony nocąStara Kopalnia w Wałbrzychu - kompleks oświetlony nocąStara Kopalnia w Wałbrzychu - kompleks oświetlony nocą

Stara Kopalnia na Europejskim Szlaku Dziedzictwa Przemysłowego ERIH

Stara Kopalnia gościła nas przez trzy dni w Wałbrzychu. Korzystaliśmy z pokoi gościnnych umieszczonych nad recepcją muzeum. W czasie tego krótkiego pobytu mieliśmy okazję zwiedzać trasę z Panem Andrzejem Partyką, prawdziwym górnikiem-ratownikiem, który w opowieści o eksponatach wplatał swoje wspomnienia z pracy pod ziemią. Zwiedzaliśmy pokopalniane hale i zakłady, chodziliśmy podziemną sztolnią i wdrapaliśmy się na wieżę z widokiem na całą Starą Kopalnię. Jak dzieci chłonęliśmy historie o górniczej pracy, zwyczajach i  aktualnych wyzwaniach górników. Widząc jak profesjonalnie i estetycznie wygląda to miejsce, jaki ma potencjał i jakie niesie ze sobą przesłanie, wcale nie dziwi nas, że obiekt ten należy do prestiżowego Europejskiego Szlaku Dziedzictwa Przemysłowego (ERIH). Jest się czym pochwalić!

Stara Kopalnia w Wałbrzychu - ekspozycje w zrewitalizowanych wnętrzachStara Kopalnia w Wałbrzychu - ekspozycje w zrewitalizowanych wnętrzachStara Kopalnia w Wałbrzychu - ekspozycje w zrewitalizowanych wnętrzachStara Kopalnia w Wałbrzychu - ekspozycje historyczneStara Kopalnia w Wałbrzychu - ekspozycje w zrewitalizowanych wnętrzachStara Kopalnia w Wałbrzychu - ekspozycje w zrewitalizowanych wnętrzachStara Kopalnia w Wałbrzychu - zabytkowa kuźniaStara Kopalnia w Wałbrzychu - zabytkowa kuźniaStara Kopalnia w Wałbrzychu - zabytkowa kuźniaStara Kopalnia w Wałbrzychu - zabytkowa kuźniaStara Kopalnia w Wałbrzychu - zabytkowa kuźniaStara Kopalnia w Wałbrzychu - ekspozycje w zrewitalizowanych wnętrzachStara Kopalnia w Wałbrzychu - maszynowniaStara Kopalnia w Wałbrzychu - maszynowniaStara Kopalnia w Wałbrzychu - selfie w maszynowni

Centrum Ceramiki Unikatowej, muzeum, imprezy i trasa podziemna

Oprócz muzeum i podziemnej trasy turystycznej, to także miejsce, w którym możesz uczestniczyć w warsztatach organizowanych przez Centrum Ceramiki Unikatowej. To przestrzeń, na której bez ograniczeń planuje się wydarzenia na świeżym powietrzu, takie jak koncert na zakończenie wakacji Kopalnia Kolorów, gdzie tłumy młodzieży bawiły się umorusane mączką we wszystkich kolorach tęczy! W tym obiekcie można organizować wszystko, co tylko podpowie wyobraźnia. Już zacieramy rączki i czekamy na doniesienia o kolejnych atrakcjach, imprezach i wydarzeniach.
Stara Kopalnia w Wałbrzychu - trasa podziemnaStara Kopalnia w Wałbrzychu - trasa podziemnaStara Kopalnia w Wałbrzychu - trasa podziemnaStara Kopalnia w Wałbrzychu - trasa podziemnaStara Kopalnia w Wałbrzychu - trasa podziemnaStara Kopalnia w Wałbrzychu - trasa podziemnaStara Kopalnia w Wałbrzychu - trasa podziemnaStara Kopalnia w Wałbrzychu - trasa podziemnaStara Kopalnia w Wałbrzychu - trasa podziemnaStara Kopalnia w Wałbrzychu - trasa podziemna

Co jeszcze warto zobaczyć w Wałbrzychu?

Co roku w grudniu Wałbrzych obchodzi Święto Barbórki. Ale Ty nie czekaj do grudnia! Zaplanuj sobie wycieczkę do Wałbrzycha i Starej Kopalni już na weekend majowy albo na wakacje. Wałbrzych to piękne, zielone i czyste miasto, położone w malowniczej Kotlinie Wałbrzyskiej. Nie wierzysz? To sprawdź to.

Już niedługo napiszemy, co takiego odkryliśmy w samym centrum, gdzie pójść na spacer i w jakim muzeum warto się zatrzymać. Tymczasem zapraszam Cię na pierwszy wpis z naszej serii o Wałbrzychu. Zobacz, dlaczego nasze wspomnienia z Wałbrzycha mają trzy kolory: złoty, biały i czarny:

Zanim znów napiszemy o Wałbrzychu polub nas na Facebooku, zerknij do naszego albumu "Ruszamy na Dolny Śląsk" i sprawdź jak na żywo relacjonowaliśmy wycieczkę do Wałbrzycha.

Poczytaj jeszcze

Zobacz jakie miejsca z Dolnego Śląska opisaliśmy już na naszym blogu: