Świętokrzyskie atrakcje: 21 niesamowitych miejsc, które warto zobaczyć

Chcesz wiedzieć, jakie są świętokrzyskie atrakcje? Nastaw się na aktywne zwiedzanie. My w czasie dwutygodniowego urlopu chodziliśmy po górach i muzeach, zwiedzaliśmy zamki, ruiny i klasztory, jedliśmy pierogi na Świętokrzyskim Jarmarku Agroturystycznym i podziwialiśmy gołoborza na szczycie Łysej Góry. Poznawaliśmy tajemnice dinozaurów, zeszliśmy pod ziemię w Opatowie, sprawdziliśmy sandomierskie piwnice i odkryliśmy niespodziewane podziemia w Pałacu w Kurozwękach. A to dopiero wierzchołek góry lodowej. Sprawdź, jakie jeszcze atrakcje zwiedzić w Świętokrzyskiem i co warto tu zobaczyć.

Gołoborza w Górach Świętokrzyskich
Gdy w 2013 roku wybieraliśmy się w podróż w Świętokrzyskie, mieliśmy blade tylko pojęcie o atrakcjach, które możemy tam znaleźć. I choć wydział promocji twierdzi, że „Świętokrzyskie czaruje”, z dużą ostrożnością podchodziliśmy do obietnic składanych przez czarownicę na miotle. Z jednym chudym przewodnikiem pojechaliśmy zwiedzać region. Wróciliśmy z całą masą publikacji i głową pełną pomysłów na własny przewodnik. Właśnie oddajemy go w Twoje ręce.

W Świętokrzyskiem udało nam się połączyć ulubione zwiedzanie z odpoczynkiem. Zwiedziliśmy dużo atrakcji turystycznych, ale też często leżeliśmy do góry brzuchem, co zwłaszcza dla mnie było oznaką udanego urlopu. Potem znów uprawialiśmy pieszą turystykę wyczynową, żeby zaraz potem rozkoszować się regionalnymi przysmakami. Te kilkanaście dni wystarczyło, żebyśmy poznali fascynującą historię ćmielowskiej porcelany i świętokrzyskich klejnotów, podziwiali skarby natury ukryte głęboko pod ziemią w kopaniach krzemienia sprzed 5 tysięcy lat i spotkali Koziołka Matołka oraz Sołtysa Wąchocka. To niewiarygodne, ile rzeczy można robić w takim małym województwie.

Nasz przewodnik podzieliłam na cztery części. Najpierw pospacerujemy autorskimi trasami - czyli gdzie nas oczy poniosą – po najpiękniejszych miastach regionu, włącznie z jego stolicą: Kielcami. Potem odwiedzimy dwie zabawne miejscowości, a następnie oprowadzę Cię po miejscach z najciekawszymi atrakcjami. Na koniec będziemy podziwiać przyrodę maszerując świętokrzyskimi szlakami i udamy się na zasłużony odpoczynek do wybranej agroturystyki. W drogę!
$wklejka={3}

Cz. I. Spacery po świętokrzyskich miastach

1. Sandomierz – królewskie miasto z podziemiami

Niektórym Sandomierz kojarzy się z charakterystycznym renesansowym Ratuszem, widocznym na każdej pocztówce z miasta i z popularnym swego czasu polskim serialem o Ojcu Mateuszu. Mnie Sandomierz na zawsze będzie kojarzył się ze Światową Stolicą Krzemienia Pasiastego i Podziemną Trasą Turystyczną. Zdecydowanie jest to jedno z piękniejszych miast w Polsce, Miasto Królewskie, z zamkiem i „Uchem igielnym”. To miasto, w którym na rynku zamiast placówek banków i ubezpieczycieli kwitnie życie turystyczne w licznych knajpkach, barach i sklepach z pamiątkami.

2. Opatów – spacer po mieście i podziemna trasa turystyczna

Może lament nie jest najlepszą wizytówką miasta, ale już Lament Opatowski w Kolegiacie św. Marcina w Opatowie to co innego. Nagrobna płyta z 1536 roku, na której 41 mieszkańców Opatowa przy stole opłakuje śmierć właściciela miasta – Krzysztofa Szydłowieckiego, była powodem, dla którego koniecznie chciałam przyjechać do tego miasteczka. Pierwszy raz Lament Opatowski zobaczyłam na lekcji historii, na słabej jakości zdjęciu w podręczniku. Ten prawdziwy jest o wiele bardziej spektakularny. A Maciej, jak to Maciej, przystał na sfotografowanie owego Lamentu w Kolegiacie Św. Marcina, wyłącznie pod warunkiem, że zaraz potem pójdziemy zwiedzać Opatowskie Podziemia Turystyczne. No to poszliśmy.

3. Ostrowiec Świętokrzyski – spacer autorską ścieżką

Relację z naszego spaceru po Ostrowcu Świętokrzyskim warto przeczytać, bo powstała w zamierzchłych czasach, gdy Maciej pisał jeszcze teksty na bloga. Teraz nie ma do tego zupełnie głowy ani czasu. Dlatego to unikatowy wpis widziany oczyma chłopaka z aparatem – czyli w praktyce widziany kadrami. Przekonaj się sam, w jakich kadrach Maciej uchwycił Kolegiatę Świętego Michała Archanioła, rynek, pomnik papieża, zamek cudak i sznur od szubienicy.

4. Pińczów – miasto, w którym dnieje

O Pińczowie można powiedzieć trzy słowa: cisza, spokój, Nida. Czas płynie tu wolniej, leniwiej. My też spacerowaliśmy po mieście powoli, nigdzie się nie spiesząc. Spacer zaprowadził nas najpierw na wzgórze nad miastem, gdzie stoi kapliczka Św. Anny i skąd cudownie widać panoramę ze wstęgą rzeki Nidy, potem przez centrum miasta i zielony ryneczek z fontanną, aż nad samą Nidę, gdzie pożegnało nas słońce. W Pińczowie można się zrelaksować.

5. Szydłów – polskie Carcassonne: zamek i mury obronne

Polskie Carcassonne brzmi tak… z francuska. To prawda – mówi się, że miasto przypomina swój francuski odpowiednik głównie ze względu na mury obronne, które widoczne są już z daleka. Te mury otaczały zamek w Szydłowie, którego pozostałości można dziś zwiedzać.

Mury postawił tu król Kazimierz Wielki, dając tym samym niezbity przykład tego, że zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną. Mury te o mało nie zostały przehandlowane na początku dziewiętnastego wieku. Na szczęście nikt ich nie kupił w licytacji i dziś są wizytówką miasta. Podobnie jak wyremontowany kilka lat temu rynek, zabytkowa synagoga czy ruiny zamku.

Warto też wejść do Kościoła Wszystkich Świętych i zobaczyć niesamowite, zabytkowe polichromie. Ale żeby nie pozostawiać wrażenia, że w Szydłowie można oglądać same kamienie i obrazy, to dodam, że miasto jest stolicą polskiej śliwki. I choćby dla tej śliwowicy warto do Szydłowa pojechać.

6. Kielce – jakie ciekawe miejsca i atrakcje warto zobaczyć?

Co by nie mówić o Kielcach, to jednak stolica świętokrzyskiego województwa i ma ładny pałac. I wcale tam tak nie… wieje, jak się niektórym wydaje. A my coś o tym wiemy, bo mieszkamy w Gdyni. Kielce spodobały nam się tak bardzo, że nie tylko napisaliśmy przewodnik o tym, co warto zobaczyć w Kielcach, ale dorzuciliśmy jeszcze dwa odrębne wpisy – jeden o Muzeum Zabawek i Zabawy, a drugi o Ośrodku Myśli Patriotycznej i Politycznej. Kto się wybiera na zwiedzanie – niech korzysta.

Cz. II. Zabawne miejscowości

7. Pacanów – miasto Koziołka Matołka, czyli tam, gdzie kozy kują

Miejscowości takie jak Pacanów, Wąchock i Pcim, należą do Maćka ulubionych. Uwielbia on szukać ich na mapie, sprawdzać czy istnieją naprawdę, a gdy już się o tym przekona, sprawdzać, czy potrafią przyciągnąć turystę inaczej, niż samą nazwą.

Pacanów niesie palmę pierwszeństwa. Z każdego rogu, sklepu i ulicy spogląda na nas Koziołek Matołek. Bez trudu, idąc jego śladami, trafimy do Europejskiego Centrum Bajki w Pacanowie, które wyglądem przypomina babki z piasku, a do środka wchodzi się przez mysią dziurkę. Co prawda do Disneylandu jeszcze trochę brakuje, ale i tak Kornel Makuszyński i Marian Walentynowicz byliby dumni z tego, jak Koziołek Matołek rozsławił Pacanów.

8. Wąchock – miasto dowcipów, które istnieje naprawdę i ma swojego sołtysa

„Dlaczego w Wąchocku kobiety szyją mężczyznom majtki z folii? Bo pod folią szybciej rośnie!”
Przez kawały o Wąchocku niektórzy Polacy zastanawiają się, czy to miasto istnieje naprawdę. Istnieje. Przekonaliśmy się o tym zwiedzając województwo świętokrzyskie. Wąchock promuje się przez hasło „Między historią a humorem” i jest ono bardzo prawdziwe. Bo Wąchock, pomimo że jest miastem, ma swojego honorowego sołtysa na promocyjnym etacie. Ma też pomnik sołtysa, poświęcony wszystkim sołtysom w Polsce.

Ale Wąchock to także miejsce z niesamowitą historią i prawdziwą architektoniczną perełką – romańskim, XIII – wiecznym gmachem opactwa cystersów, którzy w Wąchocku siedzą już od 1179 roku. W opactwie koniecznie trzeba zobaczyć muzeum z mega ważnymi rękopisami polskich królów i poetów, a w kościele św. Floriana – pomalowane ściany. Szczęka opada, a stereotypowe myślenie o Wąchocku jako o mieście, w którym sołtys zwija asfalt na noc, idzie w zapomnienie.

Cz. III. Co warto zwiedzić w Świętokrzyskiem?

9. Zamek Krzyżtopór w Ujeździe

Zamek Krzyżtopór to jedne z największych i najbardziej okazałych ruin, jakie mamy w Polsce. Jego historia to historia życia Krzysztofa Ossolińskiego i jego syna – Krzysztofa Baldwina. Pasjonująca i smutna zarazem, bo pierwszy z nich nie zdążył pomieszkać w zamku po jego zbudowaniu, a drugi zginął młodo w bitwie pod Zbarażem i też nie nacieszył się rezydencją. Potem wszystko potoczyło się już z górki i zamek, porównywany do Wersalu, przechodząc z rąk do rąk, na skutek wojen i braku opieki, fantazji i wyobraźni popadał w ruinę, jakiej doczekaliśmy współcześnie. Dziś jednak wstaje jak Feniks z popiołów. Można go zwiedzać, organizować konferencje i koncerty. A ponieważ nie da się opowiedzieć o tej fenomenalnej budowli w dwóch zdaniach, zapraszam do osobnego wpisu i wizyty w tym pięknym miejscu.

10. Golgota Wschodu w Kałkowie-Godowie

Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Kałkowie-Godowie budzi skrajne emocje. Kilka kroków od kościoła stoi konstrukcja, która przypomina wielką piramidę. To Golgota Wschodu – miejsce upamiętniające męczeńskie losy Polaków w czasie drugiej wojny światowej i smutnych czasów Polski Ludowej. Niektórzy mają zastrzeżenia do treści, większość do samej formy. Sprawy nie ułatwia betonowy Tupolew postawiony tuż pod Golgotą, z którego okien wygląda para prezydencka i politycy. Tuż obok minii zoo. Mieszanka wybuchowa. Jednak samo miejsce na pewno warto zobaczyć, bo jest unikatowe i skłania do refleksji na temat tego, jak zło potrafi być uniwersalne.

11. Jaskinia Raj, w której nie wolno robić zdjęć

Grzechem Jaskini Raj jest nie tylko to, że nie wolno robić w niej zdjęć, ani nawet to, że na jej zwiedzanie trzeba rejestrować się na miesiąc wcześniej. Że turystów traktuje się tam – mówiąc oględnie – nie najprzyjemniej, to nie jest tylko nasza opinia. Dlatego nie zrobiliśmy o niej artykułu na blogu. Dlaczego więc o niej wspominamy w naszym przewodniku? Bo to jedna z niewielu jaskiń w Polsce, którą mimo wszystko warto zwiedzić, biorąc pod uwagę wielkość i bogactwo szaty naciekowej. Mówiąc wprost – miejsce broni się samo. Podejścia do turysty nikt nie jest w stanie obronić. Niestety :/

12. Krzemień Pasiasty w Świętej Katarzynie i Krzemionkach

Jestem Katarzyna i kocham kamienie. Nic dziwnego, że krzemień pasiasty w Muzeum Minerałów i Skamieniałości w Świętej Katarzynie brzmi jak miejsce stworzone dla mnie. W muzeum można nie tylko zaopatrzyć się w kamienne amulety, ale też nacieszyć oczy kamieniami z całego świata.

Krzemień pasiasty, zwany też kamieniem optymizmu, występuje tylko w Górach Świętokrzyskich, przez co nie jest tu drogi i warto zaopatrzyć się w duże jego ilości. Mnie mój mąż zaopatrzył w cały zestaw. A potem zabrał mnie do Krzemionek Opatowskich do Muzeum Archeologicznego i Rezerwatu Krzemionki, gdzie odkryto kopalnie tego surowca sprzed 5 tysięcy lat. Nowoczesny obiekt zachęca do zwiedzania.

13. JuraPark Bałtów - opanowany przez dinozaury

Podobno kiedy w Bałtowie otwarto Jurapark z dinozaurami, bezrobocie w regionie spadło z 80 do 20%. Ja się wcale nie dziwię, skoro oprócz ścieżki z naturalnej wielkości dinozaurami powstał jeszcze park rozrywki, kino 3D i kilka innych atrakcji.

Cały czas się tylko zastanawiam, skąd oni w tym Bałtowie tyle wiedzą o dinozaurach? Te stworzenia są lepiej opisane niż współczesne zwierzęta w ZOO. Zwiedzanie parku to prawdziwa frajda. Zwłaszcza gdy porówna się swoje metr sześćdziesiąt pięć wzrostu do tych olbrzymich figur. Atrakcję polecamy nie tylko dla dzieci.

14. Bodzentyn – ruiny zamku na malowniczym wzgórzu

Ruiny zamku w Bodzentynie z powodzeniem posłużyć mogą za tło dobrego horroru lub innego thrillera. Zwłaszcza, gdy krążą nad nim czarne jak smoła stada kruków. Malownicze jest jedynie wzgórze, na którym stoją. Bo poza tym same ruiny raczej straszą niż upiększają, więc jest to atrakcja dla naprawdę wąskiej grupy turystów. Ale rozumiemy, że można promować się także w ten sposób. Ruiny warto zobaczyć, zanim obrócą się w proch, bo o odbudowie zamku na razie nie słychać. Więcej o naszych impresjach z pobytu w tym miejscu przeczytacie w artykule:

15. Ciekoty – rodzinne strony Stefana Żeromskiego

My Stefana Żeromskiego kojarzymy z „Domku Żeromskiego”, który stoi w gdyńskim Orłowie i gdzie można napić się dziś dobrej kawy. Ale miejsc pamiętających życie autora „Przedwiośnia” i „Syzyfowych prac” jest w Polsce więcej. Jednym z nich są Ciekoty, gdzie mały Stefan spędził wczesne dzieciństwo. Centrum Edukacyjne „Szklany Dom” organizuje tu zwiedzanie, warsztaty, wystawy i zajęcia dla dzieci i młodzieży. Jednym z obiektów centrum jest rekonstrukcja drewnianego dworku Stefana Żeromskiego, tj. miejsca, w którym mieszkała rodzina Żeromskich. A kiedy zwiedzi się już dworek i Szklany Dom, można iść na szlak literacki i pokręcić się trochę po „Żeromszczyźnie”.

16. Ćmielów – Fabryka Porcelany i muzeum – kolebka designerskiej polskiej porcelany

Fabryka Porcelany AS Ćmielów to dla mnie przykład jak decyzje jednego pasjonaty mogą wpływać na losy fabryki, ludzi, a nawet całego regionu. Nie będę zdradzać szczegółów – po historię o tym, jak Adam Spała uratował ćmielowską porcelanę odeślę Cię do naszego artykułu na blogu.

Dziś sama jestem ogromną fanką ćmielowskiej porcelany, która przeżywa swój renesans, królując w kolorowych czasopismach o wystroju wnętrz. Na półce rośnie kolekcja figurek, a ja już odkładam pieniądze na kolejne ręcznie robione arcydzieła, których projekty sygnowane są ręką polskich mistrzów, takich jak Lubomir Tomaszewski, Henryk Jędrasiak czy Wojciech Rij.

Jeśli też lubisz porcelanę, koniecznie odwiedź Żywe Muzeum Porcelany w Ćmielowie. Umów się na zwiedzanie i warsztaty. Zrobienie własnej figurki z porcelany przyniesie Ci masę radości!

17. Pałac w Kurozwękach – historia ze szczęśliwym zakończeniem

Pałac w Kurozwękach, który mógłby podzielić los dziesiątek podobnych obiektów w Polsce, ocalał dlatego, że rodzina wykupiła go z rąk państwa. I doprowadziła go do wspaniałego stanu – przepiękny, pompejski róż fasady już z daleka odznacza się na zielonej plamie parku. Parku, do którego można wejść za drobną opłatą i spędzić czas wolny w miłym towarzystwie zwierząt z minii zoo.

Płac w Kurozwękach zwiedza się z przewodnikiem. Poznajemy historię rodu Popielów w rodowym muzeum, przechadzamy się jasnymi korytarzami pałacu, a nawet zaglądamy do piwnic, gdzie trzeba uważać, żeby nie dać się zakuć w dyby. Kurozwęki to przykład tego, że losy obiektów mogą zakończyć się happy-endem, a nie każdy budynek w województwie świętokrzyskim miał tyle szczęścia. Dlatego tym bardziej polecamy.

18. Skarżysko-Kamienna – Muzeum im. Orła Białego

W Skarżysku-Kamiennej jest muzeum, w którym na świeżym powietrzu ustawiono całą masę wojskowego sprzętu z czasów II wojny światowej, którego nazwa, choć zabij, nic mi nie mówi. Zapamiętałam tylko, że są tam czołgi, samochody opancerzone, samoloty i kuter torpedowy, który wyprodukowano w Stoczni Północnej w Gdańsku. Za to liczba zgromadzonych eksponatów przytłacza wielkością. Pasjonaci militariów poczują się tu jak w raju, o ile można użyć takiego porównania w odniesieniu do maszyn, które służyły do zabijania ludzi… Muzeum im. Orła Białego w Skarżysku-Kamiennej to imponujące miejsce na mapie świętokrzyskich atrakcji, dlatego kto do niego nie dotrze, ten gapa.

19. Tokarnia – Muzeum Wsi Kieleckiej

Muzeum Wsi Kieleckiej w Tokarni to wspaniały skansen. Skansen to inaczej muzeum na świeżym powietrzu. Ten w Tokarni jest wyjątkowy, bo bardzo wiernie odtwarza klimat typowej kieleckiej wsi. Jest więc i dworek szlachecki, gdyż jak powszechnie wiadomo każda wieś miała swojego szlachcica, jest sklep, kościół i szkoła. I zwykłe chałupy, w których kiedyś toczyło się normalne, zwykłe, wiejskie życie.

Chaty w skansenie w Tokarni najlepiej zwiedza się w czasie lokalnych jarmarków, festynów i świąt, gdy można popróbować lokalnych specjałów i posłuchać tradycyjnej muzyki. Nawet do kościoła można zajść na prawdziwą mszę. W Tokarni podobało mi się bardzo. A jak bardzo, możesz przekonać się o tym we wpisie:

Cz. IV. Góry Świętokrzyskie - szlaki i odpoczynek

20. Szlak ze Świętej Katarzyny na Górę Łysicę i przejście do Świętego Krzyża

Ze szlakami w Górach Świętokrzyskich jest trochę ten problem, że są mało uczęszczane. Wiem, że dla niektórych jest to ich największa zaleta, ale o ile nie nocuje się w Świętej Katarzynie lub w pobliżu, o tyle można mieć niemały problem, aby rano dostać się na szlak. Za to dalej jest już sama bajka. Wejście na Górę Łysicę to sama przyjemność, zwłaszcza gdy na górze czeka największa atrakcja Gór Świętokrzyskich – gołoborza. Potem jest wiele, wiele kilometrów, potem asfalt i jeszcze kilka kilometrów i już wdrapujemy się na Święty Krzyż, gdzie podziwiamy jeszcze większe gołoborza. Dokładny przebieg trasy prześledzisz w emocjonującym wpisie, wychwalającym piesze wędrówki po świętokrzyskich szlakach:

21. Trzcianka – dlatego pokochaliśmy agroturystykę

Nie bez powodu zostawiłam Trzciankę jako ostatni powód do odwiedzenia świętokrzyskiego. Trzcianka to malutka miejscowość, która na zawsze kojarzyć mi się będzie ze zrywaniem sałaty z grządki na śniadanie i strącanie czereśni na podwieczorek. Z leżeniem w trawie i robieniem niczego albo siedzeniem z książką na kolanie i słuchaniem, jak deszcz dudni o szybę. To dzięki Trzciance pokochałam noclegi w agroturystyce. Żaden hotel nie dostarczy takich atrakcji. Wcale się nie dziwię, że wciąż dostajemy pytania jak się do tej Trzcianki dostać.

Świętokrzyskie - co jeszcze warto zobaczyć?

Wymieniłam tylko te miejsca, które my sami odwiedziliśmy. A jest ich więcej. W Świętokrzyskiem znajdziesz kolejne ciekawe miejsca, między innymi: Zamek w Chęcinach i kompleks turystyczny, Kadzielnię, obiekty ze Szlaków: Literackiego, Architektury Drewnianej, Zabytków Techniki i Archeologicznego. A gdy dodamy do tego urzekający pagórkowaty krajobraz, to w mojej głowie tworzy się obraz regionu idealnego na urlop.

Gdzie nocować w Świętokrzyskiem?

Często czytelnicy proszą nas o polecenie najlepszego miejsca na nocleg w Świętokrzyskiem. To trudne - standard noclegów szybko się zmienia, a i każdy ma inne oczekiwania. My zwykle wybieramy agroturystyki, prywatne pokoje, a ostatnio także apartamenty w prywatnych mieszkaniach. Sami od wielu lat korzystamy z serwisu rezerwacyjnego Booking, sugerując się opiniami innych użytkowników. Ten serwis stał się dla nas tak pomocny, że przystąpiliśmy do jego programu afiliacyjnego. Teraz kiedy zamawiasz nocleg w Świętokrzyskiem przez Booking i zrobisz to przez nasz link polecający, to serwis przekaże nam prowizję od każdego opłaconego przez Ciebie noclegu. Będzie nam ogromnie miło, jeśli będziesz korzystał z naszego linku polecającego za każdym razem, gdy rezerwujesz nocleg. W ten sposób bardzo pomożesz Fundacji Ruszaj w Drogę! i przyczynisz się do promowania turystyki w Polsce.

Świętokrzyskie czaruje?

Prawdą jest, co piszą przewodniki - Świętokrzyskie Czaruje! Na nas na pewno rzuciło urok. Tak mały region, a tyle atrakcji. Ponieważ wszystko jest blisko siebie, zwiedza się przyjemnie, szybko i intensywnie. W dodatku nie jest drogo.

Nawet jeśli wybierzesz tylko kilka atrakcji, to wciąż brzmi to jak smaczny przepis na weekend albo jeden lub dwa wakacyjne tygodnie. Mam nadzieję, że z naszym przewodnikiem Ty także dasz się zaczarować!

Świętokrzyskie atrakcje: 21 niesamowitych miejsc, które warto zobaczyć

Ten przewodnik podzieliłam na cztery części. Najpierw pospacerujesz autorskimi trasami - czyli gdzie nas oczy poniosą – po najpiękniejszych miastach regionu, włącznie z jego stolicą: Kielcami. Potem odwiedzisz dwie zabawne miejscowości, oprowadzę Cię po miejscach z najciekawszymi atrakcjami, a na koniec będziesz podziwiać przyrodę maszerując świętokrzyskimi szlakami. W drogę!

Poczytaj jeszcze o ciekawych miejscach w Polsce

Szukasz pomysłów na wycieczki po Polsce? Śledź nasze wycieczki na żywo na Faceboku i korzystaj z naszych porad: