Wycieczka na Zamek Kamieniec (Odrzykoń)

Zamek Kamieniec był pierwszym zamkiem, jaki odwiedziliśmy podczas naszego ostatniego urlopu w Bieszczadach.  Na informację o nim natknęliśmy się całkiem przypadkiem podczas wizyty w informacji turystycznej w Krośnie. Po zobaczeniu ciekawego zdjęcia postanowiłem, że następnego dnia zawitamy jeszcze raz w okolice Krosna i podjedziemy do tego zamku.

zamek kamieniec pocztówka

Pogoda niestety nie rozpieszczała nas tego dnia i tuż po przekroczeniu bram zamku, okolica spowiła się mgłą i rozpoczęła się wielka ulewa. A parasol oczywiście zostawiliśmy w bagażniku samochodu ;)

Przez ulewę i pochmurną pogodę nie udało nam się niestety zrobić dobrych zdjęć.

zamek kamieniec kapryśna pogoda

Na szczęście po kilkunastu minutach ulewa przeszła i mogliśmy kontynuować zwiedzanie zamku.

Zamek wzniesiono w XIV wieku na wzgórzu w miejscowości Odrzykoń zaledwie 6 kilometrów od Krosna. Aby dostać się na Zamek musimy zostawić auto przy drodze, w miejscowości.

Warto zwrócić uwagę na parkingi tuż przy głównej drodze. Parking po tej samej stronie ulicy co Zamek, tuż przy lokalnym sklepie monopolowym jest płatny. Wystarczy przejechać kilka metrów dalej, na drugą stronę ulicy, aby natrafić na bezpłatny parking tuż przy kościele :)

darmowy parking pod zamkiem kamieniec

Do Zamku dostaniemy się po krótkim spacerze na szczyt niewielkiego wzgórza.

droga na zamek kamieniec

Po chwili naszym oczom ukazują się mury Zamku Kamieniec.

zamek kamieniec

Wchodząc przez bramę Zamku po naszej prawej stronie mamy niski budynek mieszkalny, który zaadaptowano na pomieszczenie kustosza muzeum i kawiarnię.

zamek kamieniec dziedziniec

Niestety, podczas naszego pobytu kawiarnia zamkowa była nieczynna. Zostało mi to tradycyjnie „wynagrodzone” kontynuacją marudzenia mojej Kasi niemogącej doczekać się gorącej kawy ;)

kawiarnia na zamku kamieniec

Część wschodnia zamku jest znacznie lepiej zachowana. Widoczne są pozostałości budynków mieszkalnych oraz kaplicy (także zamkniętej – obecnie czekającej na renowację).

zamek kamieniec dziedziniec

Z dziedzińca zamku możemy przejść do małego muzeum urządzonego przez pasjonata zamku i kolekcjonera Andrzeja Kołdera.

zamek kamieniec - wejście do muzeum

Muzeum mieści się w dwóch maleńkich pomieszczeniach, na dwóch piętrach. Wśród eksponatów znajdziemy militaria z dawnego arsenału zamkowego i pamiątki po kolejnych właścicielach, a także XIV-wieczny herb z drzwi zamkowych.

zamek kamieniec - muzeum

Moją uwagę przykuła jednak najbardziej tajemnicza skrzynia skarbca z nietypowym zamkiem zapadkowym. Ktoś jest w stanie zrozumieć jak ona działała ? :) Zachęcam do powiększenia zdjęcia ;)

zamek kamieniec - muzeum - skrzynia skarbca

Będąc na Zamku warto przejść do części Zamku wysokiego. Ta część jest niestety obecnie zamknięta i nieudostępniona do zwiedzania. Bardzo osobliwy i delikatny sposób w jaki zaleca się omijanie tej części zamku został uwieczniony w galerii zdjęć urlopu w krzywym zwierciadle. Gwoli przypomnienia:

Dbamy o dobre samopoczucie

Ze względu na zakaz, można jedynie przejść na tyły zamku i koniecznie trzeba tam zobaczyć bardzo charakterystyczny dla Zamku posąg Tadeusza Kościuszki.

zamek kamieniec - posąg kościuszki

Jak dowiedzieliśmy się od kustosza muzeum, cały wpływ z biletów przeznaczony jest na renowację Zamku. Sam bilet jest niedrogi – w tym roku kosztował 4 złote.

zamek kamieniec - bilet

Warto jest przyjechać i wspomóc inwestora. Wpływy z biletów obecnie przeznaczane są na renowację kaplicy zamkowej, oraz na ratowanie części Zamku Wysokiego.

Trzymamy kciuki za odbudowę Zamku.

Na koniec jeszcze widok na mury Zamku Kamieniec z okolicznego wzgórza.

zamek kamieniec widok z daleka

PS. Wracając z Zamku warto pojechać krętą drogą w kierunku miejscowości Czarnorzeki i zajechać do pobliskiej hodowli alpak.