Ruszaj do Opola! Odkryj nowe atrakcje i sprawdź, co zmieniło się w mieście [PL/CZ]

[PL, Níže v češtině] Opole to miasto, w którym muzyka i historia wyglądają z każdego kąta. To nie tylko multimedialne Muzeum Polskiej Piosenki i słynny amfiteatr, w którym od prawie od 60 lat odbywa się Krajowy Festiwal Polskiej Piosenki. Wróciliśmy po trzech latach do Opola i wracamy do Ciebie z kolejnymi  świetnymi propozycjami na spędzenie jednego dnia w Opolu. Zajrzymy do Muzeum Śląska Opolskiego, do Wieży Piastowskiej, do Muzeum Wsi Opolskiej i do bardzo tajemniczego Zamku Górnego, który zwiedzać można dopiero od 1,5 roku.

Opole z Wieży Piastowskiej

Co jeszcze odkryliśmy w Opolu? Z zaciekawieniem stwierdziliśmy, że przed opolskim ratuszem, tuż obok pomnika Gwiazdy, stanął pomnik księcia Kazimierza I Opolskiego. Na rynku zauważyliśmy też przezroczyste tablice z archiwalnymi zdjęciami przedstawiającymi dawne Opole. Z ulgą stwierdziliśmy jednak, że pewne rzeczy się w Opolu nie zmieniają - na Wzgórzu Uniwersyteckim nadal Agnieszka Osiecka rozmawia z Wojciechem Młynarskim, a nad Młynówką wciąż dają dobre naleśniki. Zapraszam Cię na relację z wizyty, na którą ponownie zaprosiło nas Miasto Opole.

Chcete tento text číst v češtině? Klikněte zde. Překlad pro vás zvětšíme.

[CZ] Vyrazte do Opolí! V Opolí hudba a dějiny vyčnívají z každého kouta. Není to dáno pouze multimediálním muzeem Polské písně a proslulým amfiteátrem, kde bezmála od 60 let se koná Národní festival polské písně. Po třech letech jsme se vrátili do Opolí, odkud vám přinášíme další skvělé tipy na jednodenní výlet do toho města. Podíváme se do Muzea opolského Slezska, na věž Piastovců, projdeme se Muzeem opolské vesnice v přírodě a vstoupíme do tajuplného Horního zámku, který byl pro turisty otevřen teprve před rokem a půl.
Co jsme ještě objevili v Opolí? Velmi nás zaujalo, když jsme zjistili, že před opolskou radnicí, hned vedle sochy Hvězdy, byl postaven monument knížete Kazimíra 1. Opolského. Na náměstí jsme si také všimli průhledných tabulí s archivními snímky znázorňujícími dávné Opolí. Ulevilo se nám, když jsme zjistili, že některé věci v Opolí zůstávají pořad stejné – na Univerzitním kopečku si režisérka Agnieszka Osiecka povídá se zpěvákem Wojciechem Mlynarským, a nad kanálem Mlýnovka mají stále stejně dobré palačinky. Zveme vás na zpravodajství z návštěvy, na kterou nás opět pozvalo město Opolí.

Kiedy pierwszy raz pojechaliśmy zwiedzać Opole na 800-lecie miasta, tradycyjnie zaczęliśmy od rynku z ratuszem, opolskiej Wenecji i Muzeum Polskiej Piosenki. Zobaczyliśmy też zabytkową Wieżę Piastowską, przeszliśmy się Mostem Groszowym i zajrzeliśmy do opolskich kościołów. Na Wzgórzu Uniwersyteckim zrobiliśmy sobie zdjęcia z figurami Czesława Niemena i Marka Grechuty, a jedno popołudnie spędziliśmy przechadzając się alejkami na Wyspie Bolko. Z tamtej wycieczki napisaliśmy przewodnik na bloga, który wykorzystało już przeszło 20 000 opolskich turystów:
W nową podróż do Opola wyruszyliśmy na zaproszenie Miasta Opole, które zaproponowało nam transgraniczny weekend na polsko-czeskim pograniczu. Przekonaliśmy się, co zmieniło się w Opolu i zobaczyliśmy atrakcje, na które ostatnio nie starczyło czasu. Poznaliśmy też miasto partnerskie Opola - czeski Bruntal. Pierwszy raz wyjechaliśmy na taką transgraniczną wycieczkę. Kto wie, może jeszcze kiedyś to powtórzymy?

Przygodę w Opolu i Bruntalu relacjonowaliśmy na naszym Instagramie oraz na Facebooku. Zobacz album ze zdjęciami i filmy z odkrywania Bruntala i Opola:

[CZ] Když jsme poprvé přijeli na prohlídku Opolí u příležitosti 800. výročí vzniku města, tradičně jsme začali od náměstí s radnicí, opolských Benátek a Muzea polské písně. Viděli jsme také památnou věž Piastovců, prošli jsme kanál Grošovým mostem a podívali se do opolských kostelů. Na Univerzitním kopečku jsme se vyfotili s figurínami zpěváků Czeslawa Niemena a Marka Grechuty, a jedno odpoledne jsme strávili procházením po cestičkách ostrova Bolko. Po tehdejším výletu jsme na blogu napsali průvodce, který využilo, už přes 20 000 opolských turistů:

Za novým dobrodružstvím do Opolí jsme vyrazili, díky pozvánce města Opolí, které nám nabídlo přeshraniční víkend na česko-polském pohraničí. Přesvědčili jsme se, co se změnilo v Opolí a navštívili jsme atrakce, na které minule nebyl čas. Seznámili jsme se také s partnerským městem města Opolí – českým Bruntálem. Poprvé jsme si udělali takový přeshraniční výlet. Myslíte, že to někdy zopakujeme?

Opolská a Bruntálská dobrodružství jsme popisovali na našim Instagramu a Facebooku. Prohlédněte si album fotek a filmů z objevování Bruntálu a Opolí:

Zobaczyliśmy Muzeum Wsi Opolskiej

Planując wycieczkę do Opola postawiliśmy na muzea, na które ostatnio zabrakło czasu. Od dawna już chcieliśmy zobaczyć Muzeum Wsi Opolskiej, bo w głowie mamy plan odwiedzenia wszystkich skansenów w Polsce.

Skansen leży w granicach miasta, więc mieszkając przez kilka dni w Opolu mieliśmy do niego bardzo blisko. Bardzo spodobało nam się to, że wędrując od chaty do młyna i dalej do kościoła, spotykaliśmy w nich przewodników, którzy wpuszczali nas do środka i opowiadali nam o swoim obiekcie. Tak trafiliśmy na wystawę etnograficzną, gdzie zachwyciły nas opolskie pisanki oraz niesamowicie kolorowe opolskie wzory na kubkach i imbrykach.

W trakcie zwiedzania zupełnie przypadkowo dowiedzieliśmy się też o Herrnhutach. To pochodząca z Moraw wspólnota protestancka, zwana też braćmi morawskimi, która zamieszkiwała niektóre miejscowości Opolszczyzny i z którymi związana jest m.in. historia musztardy sarepskiej.

[CZ] Viděli jsme v Muzeu opolské vesnice Při plánování zájezdu do Opolí jsem se soustředili na muzea, na které minule nebyl čas. Už dlouho jsme se těšili na Muzeum opolské vesnice, protože máme v plánu navštívit všechny skanzeny v Polsku.

Skanzen je na okraji města Opolí, takže během naše několikadenní návštěvy byl stále poblíž. Velmi se nám líbilo, že u každé chalupy, mlýna nebo kostela na nás čekal průvodce, který nás zval dovnitř a mluvil o svým objektu. Takhle jsme narazili na etnografickou výstavu, kde na nás zapůsobily opolské kraslice a úžasně barevné opolské vzory na hrncích a konvicích.

Během prohlídky jsme se zcela náhodně dozvěděli o Herrnhutech. Je to evangelická jednota pocházející z Moravy, nebo také Moravští bratři, kteří obývali některé obce na území opolského kraje, a ze kterými jsou třeba spojené dějiny hořčice dovážené ze Sarepty.

Weszliśmy na szczyt Wieży Piastowskiej

Chcąc lepiej poznać historię Opola i całego regionu, zarezerwowaliśmy sobie czas na zwiedzanie miejskich muzeów. To był strzał w dziesiątkę, bo odwiedzając je czuliśmy się, jakbyśmy odkrywali Opole na nowo.

Wieżę Piastowską zwiedzaliśmy w sześcioosobowej grupie z przewodniczką. Opowiedziała nam historię wieży, Zamku Piastowskiego oraz Opola, na które na koniec zwiedzania spojrzeliśmy z tarasu widokowego. W zwiedzaniu najciekawszy był dla nas spektakl cieni, który ukazywał nieudaną próbę oblężenia piastowskiego zamku. Wierzę, że dzięki multimediom zwiedzanie Wieży Piastowskiej bardzo spodoba się podróżującym rodzinom.

[CZ] Vyšlapali jsme na věž Piastovců. Pro lepší seznámení s dějinami města Opolí a celého regionu, jsme si rezervovali čas na prohlídku městských muzeí. Byla to trefa do černého, protože při jejích návštěvě jsme se cítili jako bychom Opolí znova objevovali.

Věž Piastovců jsme navštívili s průvodkyní v šestičlenné skupině. Vyprávěla nám o dějinách věže, Zámku Piastovců a Opolí, na které jsme se na konec prohlídky podívali z vyhlídkové terasy na vrcholu věže. Během prohlídky bylo pro nás nejzajímavější představení stínového divadla, které znázorňovalo nepovedenou snahu dobít piastovský zámek. Doufám, že díky multimédiím bude návštěva věže Piastovců velmi zajímavá pro rodiny s dětmi.

Poznaliśmy historię Opola w Muzeum Śląska Opolskiego

Bardzo zależało mi też, żeby zajrzeć do Muzeum Śląska Opolskiego. Miałam szczęście, bo akurat w dniu, gdy zaplanowałam zwiedzanie, wstęp do muzeum był darmowy.

W środku można dowiedzieć się wszystkiego o Opolu i regionie - począwszy od prac archeologicznych na wyspie Pasiece, gdzie stoi Wieża Piastowska, przez historię, politykę, modę, handel, aż po czasy współczesne. Trzeba tylko mieć wystarczająco dużo czasu i nastawić się na dużo czytania. Zwiedzanie zakończyłam w sali etnograficznej, przyglądając się nietypowemu strojowi ślubnemu. Opolskie kobiety do ślubu zakładały czarną bluzkę - okazało się, że był to popularny strój w śląskiej tradycji.

[CZ] S dějinami města Opolí jsme se seznámili v Muzeu opolského Slezska. Usilovali jsme o to, abychom navštívili Muzeum opolského Slezska. Měli jsme štěstí, protože v den, kdy jsme si to naplánovali, byl vstup do muzea zdarma.

Uvnitř se můžete dozvědět vše o Opolí a regionu – počínaje prohlídkou archeologických nálezů z ostrova Pasieka, kde také stojí věž Piastovců, přes historii, politiku, módu, obchod, až po současnost. Musí se tomu věnovat hodně času a připravit se na čtení velkého množství textů. Prohlídku jsem ukončila v etnografickém sále, kde jsem pozorovala detaily netradičních svatebních šatů. Opolské ženy se na svatbu oblékaly do černé halenky, která tradičně na Slezsku byla velmi oblíbenou součástí kroje.

Odkryliśmy tajemniczy Zamek Górny

Zamek Górny w Opolu to jedna z najbardziej tajemniczych i najnowszych otwartych do zwiedzania atrakcji Opola. To jedyny zamek, który został wybudowany w obrębie murów miejskich. Był domem opolskiego księcia Władysława II Opolczyka.

Książę mieszkał w nim mniej więcej w czasie, gdy w rodowej siedzibie Piastów - czyli zamku na wyspie Pasiece - urzędował jego bratanek Bolko. O samym zamku zachowało się zadziwiająco mało dokumentów, dlatego do dziś owiany jest tajemnicą. Nie wiemy nawet, jak on w rzeczywistości wyglądał. Wiemy jedynie, że zachowała się po nim wieża, która przylega do znajdującej się za nią szkoły tak, że wchodząc do niej, moglibyśmy przejść na szkolny korytarz.

Wieżę, choć jest w niej tylko kilka pomieszczeń do obejrzenia, zwiedza się z przewodnikiem. Dzięki historii, którą opowiada, książę Władysław maluje się w wyobraźni jak żywy, a całe zwiedzanie jest świetną podróżą przez historię.

[CZ] Objevili jsme tajuplný Horní zámek. Horní zámek v Opolí patří mezi nejvíce tajemné atrakce Opolí, které byly teprve otevřené pro návštěvníky. Byl to jediný zámek postavený na území chráněném městskými hradbami. Byl to dům opolského knížete Vladislava II. Opolského.

Kníže zde bydlel zhruba v době, kdy v rodinném sídle Piastovců - tj. v zámku na ostrově Pasieka – řadil jeho synovec Bolko. Překvapivě nezbylo moc písemnosti ohledně samotného zámku, proto je dodnes stále zahalen tajemstvím. Ani nevíme, jak přesně vypadal. Víme pouze, že po něm zbyla věž, která dnes přiléhá k budově školy, a po vstupu do věže se můžeme dokonce ocitnout na školní chodbě.

I když je věž vybavena pouze několika místnostmi, je prohlídka komentovaná průvodcem. Díky vyprávěným historkám si knížete Vladislava představujete jako živého, a celá prohlídka je zajímavou cestou dějinami.

Sfotografowaliśmy pomnik Kazimierza I Opolskiego

Naszą uwagę przykuł stojący pod ratuszem pomnik Kazimierza I Opolskiego na koniu - księcia, który założył Opole i rozpoczął budowę nowego zamku na opolskiej wyspie Pasiece. Książę wznosi się majestatycznie na swoim rumaku i przypomina najstarszą, kilkusetletnią, piastowską historię miasta.

Osobiście żałuję tylko, że książę Kazimierz jest taki samotny na tym koniu. Szkoda, że nie ma przy nim jego żony - księżnej Violi - towarzyszki jego życia, która po śmierci księcia okazała się zręczną polityczką. Samodzielnie rządziła Opolem w imieniu swoich nieletnich synów, a potem pomagała im w prowadzeniu niezależnej polityki.

Spodobały nam się też przezroczyste tablice z archiwalnymi zdjęciami Opola, dzięki którym mogliśmy wyobrazić sobie, jak poszczególne ulice wyglądały w przeszłości. Ciekawie oglądało się stare fotografie, które przedstawiały miasto z czasów sprzed II wojny światowej.

[CZ] Vyfotili jsme monument knížete Kazimíra 1. opolského. Náš zájem si získal stojící u radnice monument Kazimíra I. Opolského na koni – knížete, který zřídil město Opolí a začal s výstavbou nového zámku na opolským ostrově Pasieka, stojící u radnice. Kníže působí impozantně, když se vznáší na svém koni a připomíná nejstarší, několik set let staré piastovské dějiny města.

Osobně litují, že je kníže na tomto koni sám. Škoda, že není vedle něho jeho žena – kněžna Violet – jeho životní partnerka, která se po smrti knížete projevila jako talentovaný politik. Samostatně vládla Opolím jménem svých nezletilých synů, a následně jím pomáhala nezávislé vládnout. Líbily se nám také průhledné cedule s archivními snímky města Opolí, díky kterým jsme si mohli představit, jak jednotlivé ulice vypadaly v minulosti. Bylo zajímavé pozorovat dobové fotografie znázorňující město před druhou světovou válkou.

Jedliśmy lody, chodziliśmy na spacery i słuchaliśmy super audioprzewodnika

Chroniąc się przed upałem z rozkoszą chłodziliśmy się kręconymi lodami rzemieślniczymi, codziennie testując inne ich smaki, spacerowaliśmy zacienionymi bulwarami w Parku Nadodrzańskim i piliśmy orzeźwiające frappe na Wyspie Bolko. Ciągnęło nas też do opolskich fontann, z których wodna mgiełka miło chłodziła nam skórę. Jedna z nich nawet przygrywała nam do towarzystwa muzykę klasyczną.

Przy okazji spacerów odkryliśmy też świetny audioprzewodnik - Poznaj Historię, który sprawia, że ożywają opolskie pomniki. Usłyszeliśmy głos Papy Karola Musioła i zadzwonili do nas Starsi Panowie. To jeden z najlepszych audioprzewodników, z jakimi zwiedzaliśmy polskie atrakcje. Koniecznie zobacz jak z niego korzystać i posłuchaj jak brzmi w filmowej relacji z Opola na naszym Instagramie

[CZ] Jedli jsme zmrzlinu, chodili jsme na procházky a poslouchali super audio průvodce. Snažili jsme se utéct před vedrem a ochlazení nám poskytly americké spirály vyráběné tradičním řemeslnickým způsobem, kterých různé příchutě jsme pak každého dne testovali, procházeli jsme se zastíněnými bulváry parku Nad Odrou a na ostrově Bolko jsme si dali osvěžující frappé. Přitahovaly nás také opolské kašny, kterých vodní mlha nám hezký ochlazovala pokožku. Jedna nám dokonce dělala společnost a hrála vážnou hudbu.

Během procházek jsme objevili skvělého audio průvodce – Poznejte dějiny, který dokáže oživit opolské sochy. Slyšeli jsme hlas Papy Karola Musiola a zavolali nám komici Starší Pánové. Je to jeden z nejlepších audio průvodců, se kterým jsme navštěvovali polské atrakce. Podívejte se, jak ho používat a poslechněte si video záznam z Opolí na našem Instagramu.

Zaplanuj wycieczkę do Opola z naszym przewodnikiem

Mam nadzieję, że ten przewodnik dostarczył Ci nowe inspiracje na zwiedzanie Opola. A być może zobaczyłeś też miejsca, których wcześniej nie znałeś? Niech te pomysły pomogą Ci w zaplanowaniu udanego weekendu w Opolu.

A po więcej ciekawych atrakcji sięgnij do naszego pierwszego przewodnika po mieście.
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków budżetu państwa. Przekraczamy granice

Naplánujte výlet do Opolí s naším průvodcem Doufáme, že tento průvodce vám poskytl nové tipy na prohlídku města Opolí. Možná jste viděli místa, které jste dosud neznali? Ať vám tyto tipy pomohou naplánovat povedený víkend v Opolí.

Více zajímavých atrakcí najdete v našem prvním průvodci městem.

Projekt je spolufinancován Evropským fondem pro regionální rozvoj a státním rozpočtem. Překračujeme hranice
Projekt  jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków budżetu państwa. Przekraczamy granice