Siewierz - gmina za darmo

Intrygujący tytuł, prawda? Ale to dlatego, że sami zostaliśmy zaintrygowani miejscowością Siewierz i ludźmi, którzy wykonują tam ogromną pracę w celu aktywizacji lokalnej społeczności.

Miasto i Gmina Siewierz

Kiedy rozmawialiśmy z przemiłą Panią z informacji turystycznej, myśleliśmy, że trochę koloryzuje przekonując nas, że w Siewierzu odbywa się tyle lokalnych inicjatyw i to wszystko jest za darmo. Ale nie. Mówiła całkiem poważnie.

na zamku w Siewierzu

I tak oto mamy wszelkiej maści święta dożynkowe, zjazdy kół gospodyń wiejskich, mikołajki, dni dziecka, koncerty orkiestr i zespołów, wystawy i imprezy plenerowe oraz wiele wiele innych atrakcji wciągających okolicznych mieszkańców do zabawy i rozrywki. Bilety są darmowe. Co więcej, rozdawane kiełbaski i inne gadżety też są za darmo.

Miejsce imprez - zamek w Siewierzu

Sami z ośrodka informacji turystycznej wyszliśmy obarczeni licznymi ulotkami, mapami a nawet płytami CD promującymi region.

Informacja turystyczna w Siewierzu

A cała ta aktywność odbywa się w plenerach pięknych ruin zamku w Siewierzu. Właściwie to nie wiem, czy wypada pisać o ruinach – chyba jeszcze tak, ale jak się wszyscy domyślamy, tak aktywni animatorzy nie pozwoliliby, żeby ruiny nadal popadały w ruinę.

Zamek w Siewierzu

Toteż na konserwację i częściową rekonstrukcję ruin zamku wydano już ponad 1,5 mln złotych, wykorzystując dofinansowania unijne. Okazuje się, że włodarze są tak aktywni, że wyczerpali już wszystkie możliwe limity unijne i mają projekty na kolejne, tylko czekają na nowy budżet unijny. I to wszystko w miejscowości liczącej niespełna 5 tys. mieszkańców. Dla porównania – na przedstawienie światła i dźwięku, które odbyło się na zamku w Siewierzu, zjechało około 10 tys. ludzi, nie tylko z okolicznych gmin. (Sama impreza też miała dofinansowanie unijne).

na dziedzińcu zamku w Siewierzu

Gmina aktywizuje zarówno młodzież, jak i osoby starsze. Dla grupy seniorów organizuje m.in. spotkania kół gospodyń wiejskich, a także wystawy prac rzeźbiarskich i malarskich, które można podziwiać w ośrodku. Sami mieliśmy okazję obejrzeć część takiej wystawy.

Wystawa prac w domu kultury w Siewierzu

Dla dzieci są to głównie imprezy plenerowe takie jak dzień dziecka czy mikołajki. No i oczywiście Sylwester dla wszystkich z atrakcjami.

Wyjeżdżając stamtąd nie mogliśmy wprost uwierzyć, że istnieje w Polsce taka gmina. Nikt tam nie narzeka, tylko wszyscy działają! Pieniądze wytrzaskują dosłownie spod ziemi. Żeby nie było wątpliwości – zwiedzanie zamku też było za darmo. Zresztą Pani Przewodnik wzięła klucze i specjalnie z nami poszła na zamek tylko po to, żeby nam go pokazać, bo bardzo chcieliśmy.

wejście do zamku

Dlatego chyba nic więcej nie można dodać, jak tylko: „Ludzie, jedźcie do Siewierza”. My sami jeżeli tylko będziemy planować kolejną wycieczkę w okolicach, to na pewno dostosujemy nasz rozkład do imprez, które akurat będą się tam odbywały. Zostaliśmy do tego skutecznie zachęceni  A Siewierz podziwiamy i gorąco pozdrawiamy!