Muzeum Kaszubskiej Ceramiki Neclów w Chmielnie

W ośrodku u naszego wujka w Stężycy stoi wazon. Dość duży można powiedzieć. Wazon ten stoi tam już wiele lat, ale jakoś wcześniej nie zwrócił on naszej szczególnej uwagi. Ot, wazon, z wzorami kwiatowymi oraz innymi ornamentami, jakich wiele w domach naszych wujków.

Chmielno - Muzeum Ceramiki Neclów

Taki sam wazon zobaczyliśmy pewnego dnia w pewnym muzeum, podczas naszego urlopu na Kaszubach. Byliśmy akurat w Chmielnie. I wtedy nas oświeciło – no jasne! Przecież ten wazon, który stoi w Stężycy, pochodzi z najsłynniejszego zakładu ceramicznego na Kaszubach! Z Zakładu ceramicznego rodziny Neclów.

Swego nie znacie

Często bywa tak, że nie zdajemy sobie nawet sprawy z wartości przedmiotów, które sami posiadamy, albo które znamy z domów naszych rodzinnych. Tak samo było wtedy, gdy po powrocie z Ćmielowa rzuciliśmy się na strych w poszukiwaniu Ćmielowskich figurek i porcelany. Byliśmy przekonani, że niektóre z nich zachowały się jeszcze w przepastnych kartonach dobytku naszych rodziców.

"Dziesięć pokoleń Neclów"

Historia rodziny Neclów i zakładu ceramicznego tej kaszubskiej dynastii z Chmielna jest niesamowita. Dużo skorzystacie, jeśli poczytacie o niej przed wizytą w Muzeum Kaszubskiej ceramiki Neclów. Już dziesięć pokoleń Neclów wykonuje wyroby z gliny! W Chmielnie osiadł Franciszek Necel, który był przedstawicielem siódmego pokolenia tej rodziny.

Historia zakładu to burzliwa historia życia kolejnych synów i ich rodzin. Po Franciszku zakład przejął Leon Necel, po nim zaś jego syn Ryszard, odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi, a potem siostrzeniec Ryszarda - Karol Elas, który dla kontynuowania rodzinnej tradycji przyjął nazwisko Necel.

Wierni tradycji

Ceramika z zakładu Neclów jest znana w Polsce i na świecie. Rzadko się dziś już zdarza, aby wykonanie, wzory i ornamentyka oparła się działaniu czasu, zewnętrznym wpływom, czy modzie. A u Neclów tak właśnie jest. Przekazywane z ojca na syna wzory nie zmieniły się od pokoleń i są znakiem rozpoznawczym tej kaszubskiej ceramiki.

Chmielno - Muzeum Ceramiki Neclów - wzory na ceramice

Siedem wzorów

Do zdobienia ceramiki w zakładzie Neclów używa się siedmiu zasadniczych wzorów, które w różnych konstelacjach widnieją na wazonach, kubkach, miskach, doniczkach czy pojemnikach. To różdżka bzu, mały tulipan, duży tulipan, gwiazda kaszubska, rybia łuska, wianek kaszubski i lilia. Każdy z tych wzorów to kaszubski symbol, jak na przykład rybia łuska, przypominająca o obfitości ryb w kaszubskich jeziorach.

Chmielno - Muzeum Ceramiki Neclów - produkty zakładu

Żywe Muzeum Ceramiki

Do dziś w zakładzie Neclów wypala się naczynia i inne ceramiczne przedmioty, przeznaczone głównie na sprzedaż dla turystów. Przy zakładzie funkcjonuje też Żywe Muzeum Ceramiki, gdzie można przypatrzeć się, jak powstają te cudeńka z gliny.

Chmielno - Muzeum Ceramiki Neclów - śmieszne stworki

Chętni mogą popróbować swoich sił na kole garncarskim. Można też podglądać pracę pań, które ręcznie malują naczynia w tradycyjne neclowskie wzory.

Chmielno - Muzeum Ceramiki Neclów - stanowisko pracy

Kawał rodzinnej historii

Na samej górze muzeum znajduje się wystawa. A na niej zgromadzone eksponaty i pamiątki przypominające o czasach świetności zakładu. Będące świadectwem pracy i talentu wielu pokoleń rodziny. Dzbany, wazony, dyplomy, zdjęcia, wycinki z gazet.

Chmielno - Muzeum Ceramiki Neclów - stanowisko pracy
Chmielno - Muzeum Ceramiki Neclów - charakterystyczne wazony

Zwiedzanie z przewodnikiem lub bez

Na stronie internetowej muzeum znaleźliśmy informację, że turystów oprowadza przewodnik. Wstęp do muzeum kosztował (w 2013r.) 5 zł. My co prawda nie byliśmy oprowadzani, za to mogliśmy na własne oczy zobaczyć, jak na kole garncarskim powstają dzbany i jak misterną robotą jest malowanie kubków w neclowskie wzory.

Chmielno - Muzeum Ceramiki Neclów

Widzieliśmy piętrzące się pod sam sufit półki, na których schły przeznaczone do palenia lub wypalone naczynia, a na samym dole obejrzeliśmy piece, w którym kiedyś wypalano i i w którym dziś wypala się te gliniane przedmioty.

Chmielno - Muzeum Ceramiki Neclów - wypalanie ceramiki
Chmielno - Muzeum Ceramiki Neclów - stary piec do wypalania ceramiki
Chmielno - Muzeum Ceramiki Neclów - produkty zakładu

Na zakupach w muzeum

Wizyta w muzeum oczywiście nie obyła się bez pamiątkowych zakupów. Warto skorzystać z tej opcji, bo dziś zakład utrzymuje się m.in. dzięki sprzedaży glinianych naczyń turystom.

Chmielno - Muzeum Ceramiki Neclów - sklep z pamiątkową ceramiką

Wybrałam sobie dzbanek z kaszubską gwiazdą i rybią łuską, z myślą, że świetnie przyda mi się jako mlecznik do kawy. A że uwielbiam kolor granatowy, to wybór nie był trudny.

Chmielno - Muzeum Ceramiki Neclów - Kasia z mlecznikiem

Regionalni odkrywcy - jedźcie do Chmielna

Myślę, że każdy kto myśli o odkrywaniu Kaszub, ich piękna, tradycji, historii i rodzimego rzemiosła, w pierwszej kolejności powinien pojechać do Chmielna i odwiedzić zakład Neclów. Uznanie i szacunek budzi wielopokoleniowa tradycja, która oparła się naporowi czasu, modzie i przeciwnościom losu.

Po tej wizycie my sami byliśmy: po pierwsze podbudowani, a po drugie – zaczęliśmy w końcu dostrzegać wazon, który stoi u naszego wujka w Stężycy.

Więcej informacji:

Jeżeli szukasz inspiracji do odkrywania Kaszub i zwiedzania ciekawych miejsc w tym regionie, zobacz te wpisy: