Ratusz Głównego Miasta Gdańska - w kręgu miejskich tajemnic

Wpadliśmy kiedyś na pomysł kupić sobie na Grouponie karnet do wszystkich oddziałów Muzeum Historycznego Miasta Gdańska. Poważnie. W imię zasady - cudze chwalicie, swego nie znacie. Więc postanowiliśmy poznać. Co prawda bilet czekały kilka miesięcy na moment, gdy je zrealizowaliśmy, ale kiedy ich ważność się ukonstytuowała, postanowiliśmy wykorzystać tak wiele z nich, jak tylko się da.

Ratusz Głównego Miasta Gdańska - Jan Heweliusz

A że promocja była naprawdę zachęcająca (jedyne 35 zł za wejście do 5 oddziałów dla dwóch osób), będziemy Was przez najbliższe kilka wpisów "raczyć" postami o obejrzanych i odkrytych atrakcjach, pozostawiając Waszej ocenie, czy było warto.

Zaczęliśmy klasycznie - od Ratusza Głównego Miasta Gdańska. Jak dotąd nawet do głowy nam nie przyszło zastanawiać się, co takiego kryje się w podwojach Ratusza. Dlatego ponownie poczuliśmy się zaskoczeni tym, co zastaliśmy w środku. W porządku, przyznam, że nie każdy musi czuć się zauroczony wystawą sreber z herbami i symbolami Gdańska, ale już zwiedzanie „Wielkiego Krzysztofa”, „Sali Białej” czy „Sali Czerwonej” to sama przyjemność.

Ratusz Głównego Miasta Gdańska - wejście do muzeum
Ratusz Głównego Miasta Gdańska - Lwy Gdańskie

Wielki Krzysztof wśród sal

Najchętniej w ogóle bym Wam nie powiedziała co to jest „Wielki Krzysztof”, bo nazwa ta mnie także zaintrygowała, ale właśnie dlatego warto o tym wspomnieć. Otóż jak informuje nas opis sali "Wielki Krzysztof" to było pomieszczenie usytuowane w trzonie wieży, niegdyś pełniło funkcję archiwum, być może również skarbca. Chronione było grubymi murami i dwiema parami masywnych drzwi, dzięki czemu nie uległo zniszczeniu w czasie drugiej wojny światowej".

Ratusz Głównego Miasta Gdańska - Wielki Krzysztof

A to oznacza, że te drzwi, oryginalne, z XIV w(!) jak i całe pomieszczenie, które ocalało z bombardowania i zniszczenia Gdańska, jest prawdziwą perełką gdańskiej architektury.

Sala Wety

Do „Wielkiego Krzysztofa” wchodzi się z Sali Wety (Sala Biała), w której kiedyś odbywały się posiedzenia sądu miejskiego. Sala ta była także salą tronową w czasie pobytu w Gdańsku królów Polski. Obecnie salę zdobią kopie portretów władców Polski.

Ratusz Głównego Miasta Gdańska - Sala Biała

Fenomenalna Wielka Sala Rady

Jeżeli jednak mielibyśmy Wam wskazać dlaczego naprawdę warto zwiedzić Ratusz Miejski, to wskażemy Wam jedno miejsce - Wielka Sala Rady (Sala Czerwona). Wnętrzniarski majstersztyk! Utknęliśmy w niej na dobre – ja - podziwiając drewniane zdobienia na ścianach i obrazy na suficie, a Maciej - cykając foty - zresztą sami oceńcie...

Ratusz Głównego Miasta Gdańska - Sala Czerwona

Nie bez powodu o sali tej mówi się, że należy ona do najświetniejszych sal późnego renesansu w Europie Północnej. Kiedyś była głównym miejscem posiedzeń Rady Miasta w okresie wiosenno-letnim i już sobie wyobrażam jak owocne musiały być posiedzenia w tak pięknej sali. Co więcej - oryginalny wystrój wnętrza zachował się do dziś niemal w całości.

Ratusz Głównego Miasta Gdańska - Wielka Sala Rady

Porcelana z motywami Gdańska

W Ratuszu, oprócz zwiedzania samych sal, zwykle do obejrzenia są także różne ekspozycje. My trafiliśmy akurat na wystawę srebrnej zastawy stołowej oraz porcelany z motywami gdańskimi. Wszystkie eksponaty pochodzą z prywatnej kolekcji Jürgena Gromka, który wszystkie te pamiątki zbierał miłości do Gdańska, a następnie podarował muzeum.

Ratusz Głównego Miasta Gdańska - wystawa porcelany

Gdańsk zbombardowany na zdjęciach

Duże wrażenie zrobiły na nas także stare czarno-białe zdjęcia przedstawiające zbombardowany i zrujnowany Gdańsk. Przyznam, że mocno działały na wyobraźnię, przedstawiając ponury wojenny obraz zniszczeń pięknego kiedyś miasta.

Ratusz Głównego Miasta Gdańska - Gdańsk zbombardowany

Wolne Miasto Gdańsk - życie codzienne

Na koniec czekała jeszcze ekspozycja przedstawiająca i opisująca życie codzienne w Wolnym Mieście Gdańsku.

Ratusz Głównego Miasta Gdańska - Wolne Miasto Gdańsk

W szczególności spodobały się nam rekonstrukcje dawnych mieszkań i sklepów, które zostały odtworzone z aptekarską wręcz precyzją.

Warto czasem dać się zaskoczyć

Prawdę mówiąc nie spodziewaliśmy się, że zwiedzanie muzeum zajmie nam tyle czasu i będzie tak interesujące. Obstawialiśmy raczej na szybki przemarsz wśród eksponatów i tablic informacyjnych, a ku naszemu zdziwieniu wystrój ratusza potrafił przykuć naszą uwagę.

Ratusz Głównego Miasta Gdańska - Sala Heweliusza
Ratusz Głównego Miasta Gdańska - Muzeum Historyczne

Jeśli więc planujecie spacer po Gdańsku, sami czy z przyjezdnymi gośćmi, możecie śmiało brać pod uwagę także tę opcję. Zwłaszcza, że na trasie wycieczki czeka jeszcze Dwór Artusa, Dom Uphagena, czy Muzeum Bursztynu w starej Katowni, o których już wkrótce kolejne wpisy!

Ruszaj w Drogę odkrywa Gdańsk!

Zapraszamy do śledzenia Ruszaj w Drogę!