Nie śpij, zwiedzaj mroczne podziemia i magiczne zamki!

W sobotni poranek, tuż przed naszym wyjazdem na urlop w Beskidy, mieliśmy ogromną przyjemność ponownie gościć w fantastycznym programie Radia Gdańsk „Nie śpij, zwiedzaj z Radiem Gdańsk”. Beata Szewczyk zaprosiła nas na pogawędkę o tym, co ciekawego można zwiedzić w Polsce.

Ruszaj w Drogę i Krzysztof Kruszyński w Radio Gdańsk

Wystąpiliśmy w programie ze świetnym podróżnikiem, erudytą, człowiekiem niezwykle oczytanym i z ogromną wiedzą, przewodnikiem PTTK, Panem Krzysztofem Kruszyńskim. Tym razem kończyliśmy dyskusję o polskich podziemiach i rozpoczęliśmy o zamkach.

Zamków jak mrówków ;)

Jak dowiedziała się przed audycją Beata, zamki w Polsce można liczyć dosłownie w setkach. Chodzi zarówno o te odbudowane, jak i o ruiny w różnym stanie. Nic więc dziwnego, że nie było fizycznej możliwości, aby opowiedzieć o wszystkich. Siłą rzeczy musieliśmy dokonać subiektywnego wyboru, dlatego i my i Pan Krzysztof opowiadaliśmy o tych, które nas szczególnie urzekły.

Propozycje były różne. Począwszy od zamków na Pomorzu, z których polecaliśmy zamek w Gniewie, Malborku czy Bytowie, kończąc na południowych rubieżach Polski. Szczególnie ciekawe okazały się zamki w województwie świętokrzyskim (Świętokrzyskie czaruje!), z których największe wrażenie na wszystkich zrobiły ruiny zamku Krzyżtopór w Ujeździe, odremontowane niedawno mury miejskie i zamek w Szydłowie oraz zamki na Dolnym Śląsku, w tym np. zamek Chojnik czy zamek Książ.

O tych i wielu innych jeszcze zamkach możecie poczytać na Ruszaj w Drogę. Oczywiście gorąco Was do tego zachęcamy.

Nasze propozycje

W czasie audycji wspominaliśmy, że oprócz zamków warto odwiedzić też podziemia oraz regionalne muzea. Jak pamiętacie, o podziemiach opowiadaliśmy też trochę w poprzedniej audycji Nie śpij, zwiedzaj Żuławy i podziemne trasy turystyczne w Polsce.

Przypomnieliśmy jeszcze raz o podziemnych trasach turystycznych w Sandomierzu i Opatowie, Złotym Stoku, o prahistorycznej kopalni krzemienia w Krzemionkach, Jaskini Raj oraz o fenomenalnych podziemiach kompleksu Riese na Dolnym Śląsku i Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego w województwie lubuskim.

Przekrój atrakcji, które zwiedzaliśmy wirtualnie w trakcie audycji był doprawdy imponujący. Nic dziwnego, że oprócz wspomnianych zamków i podziemi chwilami nawet zaglądaliśmy za granicę.

Polecamy: więcej podziemnych atrakcji w Polsce

Książki, publikacje i przewodniki

W trakcie wspominania o kolejnych ciekawych miejscach niespodziewanie wywiązała się ciekawa dyskusja o papierowych przewodnikach, wyszukiwaniu rzetelnych opisów miejsc, oprowadzaniu grup turystów oraz... o regionalnych muzeach, które czasami nie nadążają za nowoczesnymi trendami.

Zgodziliśmy się co do tego, że cały czas brakuje w Polsce jednego miejsca w sieci, w którym znajdziemy rzetelne informacje o regionach, atrakcjach turystycznych, miejscach godnych polecenia, i które nie byłyby skopiowanymi opisami z Wikipedii. Pan Krzysztof zwrócił uwagę na brak fachowości w opisach, rozbieżności między różnymi publikacjami oraz publikowanie informacji niesprawdzonych, nieaktualnych, a czasem nawet i nieprawdziwych.

Pisaliśmy o tych dylematach w: To dokąd teraz jedziecie na urlop?

Kaszuby - mnóstwo publikacji i papierowych przewodników

Podaliśmy Szydłów jako przykład miejsca poszkodowanego przez przewodniki. Gdyby nie rekomendacja jednej z naszych fanek na Facebooku, pewnie ominęlibyśmy to miejsce - przewodniki nie pokazują jak wspaniałym, pięknym i tajemniczym miejscem jest to magiczne, średniowieczne miasteczko. Opis Szydłowa zazwyczaj kończy się na kilku suchych zdaniach, bez żadnych emocji.

Więcej o Szydłowie: Wycieczka do magicznego średniowiecznego miasta

Ruszaj w Drogę w Szydłowie

Regionalne muzea

Prawdziwe emocje wywołał także temat regionalnych muzeów - doszliśmy do wniosku, że turyści indywidualni mają znacznie gorzej niż grupy. Grupy zazwyczaj przyjeżdzają z pilotami, własnymi przewodnikami, którzy opowiadają o odwiedzanych przez nich miejscach.

A turyści indywidualni jak my, gdy docierają do miejsca, które nie ma opisanych eksponatów mają do wyboru: zakupić bardzo drogą usługę przewodnika - bywa, że wycenioną na 60 - 100 zł (!), albo po prostu mogą chwilę popatrzeć na zgromadzone eksponaty i wyjść z muzeum nie dowiadując się niczego nowego.

A wystarczyłoby, żeby w cenie trochę droższego biletu znalazło się oprowadzanie z przewodnikiem - nawet pobieżne i skrócone - w końcu, typowemu turyście wystarczą 2-3 zdania inspiracji z bardzo ogólnymi informacjami. Zapłacilibyście więcej? Bo my tak.

Czas na audioprzewodniki?

Świetną alternatywą dla angażowania pracowników muzeum okazują się audioprzewodniki, które zdobywają coraz wiekszą popularność. Mieliśmy przyjemność, jako jedni z pierwszych, testować pierwsze egzemplarze w Kościele św. Marcina w Sierakowicach. Ze słuchawkami na uszach wyszliśmy przed kościół, obeszliśmy go dookoła, a w środku zatrzymywaliśmy się przed najważniejszymi elementami dekoracyjnymi. Wszystko opowiedziane krótko, sensownie i na temat. Świetna przygoda dostępna dla każdego zwiedzającego. I to za darmo!

Audioprzewodnik w Kościele Św. Marcina w Sierakowicach

Jak stwierdził pan Krzysztof, audioprzewodniki mają tylko jedną wadę - nie uzyskamy od nich odpowiedzi na nasze pytania ;)

Nasze audycje nie są po to, aby narzekać - chcemy przede wszystkim inspirować, dlatego na zakończenie gorącej dyskusji podaliśmy kilka dobrych przykładów, na których warto się wzorować:

Nagranie audycji Nie śpij zwiedzaj!

Dla wszystkich, którzy z różnych względów nie mogli, a chcieli posłuchać naszej audycji, mamy prezent - nagranie, którego w całości możecie posłuchać tutaj:

I... zapowiedź kolejnej audycji

To była pasjonująca wycieczka okraszona niespotykaną dawką wiedzy, którą dysponuje Pan Krzysztof Kruszyński. Ogromnie się cieszymy, że tuż po powrocie z urlopu ponownie spotkamy się w studio z Beatą Szewczyk oraz Panem Krzysztofem i będziemy ponownie opowiadać o tym, jak pięknym i wartym odkrywania krajem jest Polska.

Kasia i Maciej Marczewscy, Beata Szewczyk i Piotr Kruszyński w Radio Gdańsk

Tym razem zabierzemy słuchaczy tropem naszego ostatniego wyjazu w Beskidy i opowiemy o naszych beskidzkich odkryciach. A Pan Krzysztof wzbogaci audycję swoją fenomenalną wiedzą o miejscach, które odwiedziliśmy.

Już nie możemy się doczekać. Do usłyszenia na antenie Radia Gdańsk w pierwszą sobotę sierpnia (2.08.2014 r.) od 10:10 do 12:00!