13 sprawdzonych pomysłów na wakacje w Polsce

Przyszły wakacje. Rośnie temperatura powietrza, rośnie temperatura poszukiwań miejsca na urlop. Przygotowaliśmy dla Ciebie pomysły na odpoczynek na łonie natury i poznawanie najciekawszych zakątków naszego kraju. Co jest w puli? Morze, góry, rzeki, jeziora i... podziemia. Na niepogodę. W tym roku wybierz Polskę! Moda na Polskę właśnie nadciąga.

Wakacje nad polskim morzem - Gdynia

Z każdego daru natury wybraliśmy najlepsze, najatrakcyjniejsze, najciekawsze miejsca, które tego lata po prostu musisz zobaczyć! Każda propozycja odsyła Cię do naszych internetowych przewodników, gdzie znajdziesz jeszcze więcej pomysłów na wakacje! Poszukaj też w naszej Klubowej Kopalni Pomysłów! Zaplanuj urlop z nami. Komórka w dłoń - i do dzieła!

WAKACJE NAD MORZEM

Różnie o naszym Bałtyku gadają. Że zimny, że siny i daleko od gór położony. Pomimo tych narzekań nad polskie morze bałtyckie co roku ściągają turyści z całego kraju. Długa linia brzegowa pomieści i tych, którzy lubią w tłumie ludzi uprawiać paravaning i tych, którzy od zgiełku schowaliby się głęboko za piaszczystymi wydmami. Gdzie warto pojechać nad morze?

1. Usteckie krówki i syrenka z wytartą piersią

Ustkę wybraliśmy na tegoroczną majówkę. I to był bardzo dobry wybór! Urocze nadmorskie miasteczko ze zrewitalizowanymi chatami rybackimi. Dają tam pyszną, smażoną rybę tuż u ujścia w morze i regionalne piwo z browaru. Można tu pogłaskać syrenę po lewej piersi i zjeść usteckie krówki. Idealne miejsce do spacerowania, odpoczywania i siedzenia na plaży.
Plaża w UstceUstecka SyrenkaOdnowione chaty rybackie w Ustce

2. Piaszczysta plaża i latarnia morska w Czołpinie

Czołpino to propozycja dla tych, którzy nie lubią gwaru, tłoku i zapachu smażonych frytek dolatującego z budek przy plaży. Żeby dojść na przepiękną, piaszczystą, szeroką plażę w Czołpinie, trzeba zostawić samochód na płatnym parkingu w lesie, a potem iść dwa kilometry na piechotę. Droga warta wysiłku! Po drodze warto wejść na Latarnię w Czołpinie, z której cudownie widać zatokę, wydmy, las i jezioro Łebsko oraz Gardno. Trzeba to zobaczyć!
Piękna plaża i klify w CzołpiniePiękna plaża i klify w CzołpiniePiękna plaża i klify w Czołpinie

3. "Gdynia na Ucho" z audioprzewodnikiem

Przy wycieczkach do Trójmiasta, Gdynia bywa często pomijana. A to błąd. Po pierwsze dlatego, że jest tu jedyna na polskim wybrzeżu miejska plaża w samym centrum miasta, na którą można wejść prosto z Muzeum Miasta Gdyni albo z Gdyńskiego Centrum Filmowego. A po drugie dlatego, że w zeszłym roku nagraliśmy audioprzewodnik po Gdyni. W audioprzewodniku usłyszysz nasze głosy. Poprowadzimy Cię po centrum Gdyni i pokażemy Ci największe gdyńskie atrakcje. Dla śpieszących się - trzygodzinna wersja zwiedzania, a dla wczasowiczów, którzy lubią wchodzić do polecanych przez nas miejsc - całodniowa. Ściągnij audioprzewodnik, mapkę z trasą i ruszaj w drogę!
Nasza mapa i audioprzewodnik po GdyniPlaża miejska w samym centrum GdyniMarina i plaża w Gdyni

WAKACJE W GÓRACH

Podczas gdy Górale jadą nad morze, Kaszubi wsiadają w pociąg lub samochód i jadą w góry. Tylko w które góry? Z ankiety korytarzowej oraz z raportu Polskiej Organizacji Turystycznej (2014r.) wynika, że góry Polakom jednoznacznie kojarzą się z Tatrami i Zakopanem. Mam jednak nadzieję, że wiesz, że to nie są jedyne góry, jakie w mamy w Polsce. Dlatego Zakopanego nie polecamy. Wybraliśmy dla Ciebie coś zupełnie innego.

4. Romantyczna Szklarska Poręba w Karkonoszach

Ok, przyznaję, do Szklarskiej Poręby w Karkonoszach, mamy sentyment. Pierwszy urlop, pierwsze walentynki, pierwsza podróż własnym samochodem, pierwsza taka zima... I właśnie dlatego Szklarską Porębę będziemy polecać zawsze i wszędzie, bo sami chętnie do niej wracamy. Na miejscu idziemy do wodospadu Kamieńczyka (najwyższego w polskich Karkonoszach), do wodospadu Szklarki albo wędrujemy na górę Szrenicę i do Śnieżnych Kotłów. Jeśli to za wysoko - robimy łagodne, malownicze trasy spacerowe. Kupujemy biżuterię z kamieni. A jak starczy czasu, jedziemy autokarem na zorganizowaną wycieczkę do Pragi. Wycieczkę można kupić w centrum miasta.
Szklarska PorębaSzklarska Poręba - Wodospad SzklarkiSzklarska Poręba - Wodospad Szklarki

5. Wisła Adama Małysza

Wycieczka do Wisły to było marzenie Maćka. Wisła - domowe miasto Adama Małysza. Muzeum Adama Małysza, Skocznia na Malince, Adam Małysz z czekolady. Zastanawiałam się, czy Wisła ma do zaoferowania coś więcej. Przekonałam się, że tak. Punktów w mieście wystarczyło na przewodnik, w którym pokazaliśmy 20 wybranych przez nas miejsc. A i tak wiemy, że to jeszcze nie wszystko. Oprócz tego z Wisły jest wyjście na szlak na Baranią Górę. Warto!
Wisła Adama MałyszaAdam Małysz - cały z czekoladyRezerwat Przyrody Wisła

6. Wołosate na końcu Bieszczad

Kiedyś rzucało się wszystko i jechało w Bieszczady. Ale odkąd zaczęła tak robić znaczna część naszego społeczeństwa, atrakcyjność tej opcji jakby przygasła. Pielgrzymki na Tarnicę, największą górę w Bieszczadach, mogą zniechęcić szukających ciszy i spokoju. Podobnie jak oblegana Połonina Wetlińska i Połonina Caryńska. Dlatego w naszym przewodniku po Bieszczadach rozszerzyliśmy opcje - zatrzymaj się i odpocznij w Wołosatem, jedź do Ustrzyk Górnych, do Komańczy, a nawet do Sanoka. Nawet jeśli nie są to już ścisłe Bieszczady, to przekonasz się jak piękny jest to region.
Bieszczadzkie połoninyBieszczady - w drodze z Tarnicy na HaliczBieszczadzkie połoniny

WAKACJE NAD RZEKĄ

Długo przeszukiwałam albumy zdjęciowe w poszukiwaniu nas uprawiających wypoczynek rzeczny. Ze zdumieniem odkryłam, jak niewiele tego było. A przecież dzieciństwo spędziłam nad rzeką. Rodzice zabierali mnie i moich braci nad rzekę prawie w każdą niedzielę. Znad rzeki pochodzą moje najwcześniejsze i te trochę późniejsze wspomnienia.

{newsletter}

7. Kajakiem ze Starej Rzeki do Tlenia na Kociewiu

Propozycja na rzekę to kajak na Kociewiu. Trasa ze Starej Rzeki do Tlenia to tylko przykład tego, jak przyjemny może być łagodny spływ rzeką. Jestem przekonana, że takie trasy z łatwością znajdziesz w swojej okolicy. W praktyce wygląda to tak, że zamawia się kajak z transportem - firma wywozi Cię w górę rzeki razem z kajakiem, spuszcza na wodę i czeka na ten kajak kilka kilometrów niżej z biegiem nurtu. Jak za dwie godziny dopłyniesz, to oni odbierają ten kajak, a Ty cieszysz się swobodą i przebytą trasą. Taka atrakcja wcale nie jest kosmicznie droga. Wystarczy krótki przegląd internetu.
Kociewie na kajakuKociewie na kajakuKociewie na kajaku

WAKACJE NAD JEZIOREM

Z jeziorami jest łatwiej. Dają więcej możliwości, bo możesz rozbić się na brzegu, rozłożyć kocyk na trawie, a samemu oddać się wodnym szaleństwom. I takie są nasze propozycje na jezioro. Przepłynięcie go wpław to tylko jedna z opcji. Znacznie ciekawsze są narty wodne, wake boarding, czy windsurfing. Miejsc do uprawiania sportów jeziornych jest w Polsce cała masa. Nasz kraj w końcu jeziorami stoi. My wybraliśmy trzy.

8. Wodne szaleństwa w Mikorzynie w Wielkopolsce

Do Mikorzyna zaprosili nas gospodarze Wielkiej Pętli Wielkopolski. To trasa wodna, którą można pokonać łodzią lub kajakiem. My zatrzymaliśmy się nad jeziorem w Mikorzynie, gdzie próbowaliśmy swoich sił na różnych dziwnych wodnych sprzętach - stand up paddle, wakeboarding, narty wodne. Przy okazji połączyliśmy to z wycieczką rowerową, ale to już zupełnie inna historia...
Kajaki w WielkopolsceWindsurfig w Wielkopolsce - bez wiatru też się da :)Wakeboard w Wielkopolsce

9. Windsurfing w Osieku na Kociewiu

Moje doświadczenia z windsurfingiem na morzu nie należą do najszczęśliwszych. Kiedyś uratował mnie Maciej. Hmm... może właśnie dlatego został moim mężem? Ale windsurfing na jeziorze to zupełnie inna bajka. Nauki pobierałam na kociewskim jeziorze Kałębie w Osieku od Andrzeja Uzdowskiego ze szkółki Leny i Andrzeja Firyn. Nie spotkałam jeszcze w życiu nikogo, kto miałby do mnie tyle cierpliwości. No, może poza rodzicami. Faktem jest, że w niespełna godzinę nauczyłam się nie tylko stać na desce, ale robić zwroty i pływać od szuwarów do szuwarów. I nawet nie wpadłam do wody!
Nauka Windsurfingu w OsiekuPrzystań w OsiekuNauka Windsurfingu w Osieku

10. Zachód słońca w Wielu na Kaszubach

Jeśli jezioro kojarzy Ci się raczej z leniwym wypoczynkiem, pływaniem wpław i opalaniem, to wybierz Kaszuby i jedź nad jezioro we Wielu. Wiele to letniskowa miejscowość, przystosowana do obsługi turystów. Tuż obok jeziora jest Kalwaria Wielewska - miejsce idealne do kontemplacji i wolnych spacerów. Wieczorem przy ładnej pogodzie trzeba wrócić nad jezioro na spektakl, który odgrywa dla nas zachodzące słońce. Do zapamiętania na całe życie!
Zachód słońca nad Jeziorem WielewskimZachód słońca nad Jeziorem WielewskimZachód słońca nad Jeziorem Wielewskim

WAKACJE POD ZIEMIĄ

Podziemia to specjalna dedykacja dla wszystkich polskich turystów od Macieja. To jego konik. Pod ziemią mógłby spędzić cały urlop. Kiedy zaczęliśmy podróżować po Polsce, w głowach nam się nie mieściło, ile mamy podziemnych tras turystycznych. A ostatnie lata to prawdziwy wysyp. Są świetnie przygotowane dla turystów, oświetlone, w niektórych jest tak czysto, że najstarsi górnicy czują się w nich jak na szpitalnej sali. Można je zwiedzać całymi rodzinami, z małymi dziećmi, a czasem i z wózkami i osobami niepełnosprawnymi - trzeba się tylko najpierw upewnić, czy na pewno damy radę (na przykład przedzwonić do atrakcji).

11. Kopalnia Węgla Kamiennego GUIDO w Zabrzu

Najlepsza atrakcja turystyczna w Polsce jest w Zabrzu. To Kopalnia Węgla Kamiennego Guido. Trzy poziomy podziemnych tras turystycznych, z czego najgłębsza na poziomie 355 m. To tak, jakby wieżę Eiffla wkopać czubkiem w dół. Górniczą szolą zjeżdża się w kilkanaście sekund w dół. Potem jest zwiedzanie. Trasa ekstremalna to cztery godziny w ciemnościach, kurzu, pyle i ze specjalnymi zadaniami do wykonania. Trasy turystyczne to od 1,5 - 3 godzin spacerowania na wybranym poziomie i okazja do sprawdzenia jak się tu kiedyś pracowało - dla każdej grupy uruchamiane są górnicze maszyny: kombajny, zgrzebarki i taśmy transportowe. A najfajniejsza część to wizyta w podziemnym pubie na poziomie 320 metrów pod ziemią, gdzie w nagrodę za zwiedzanie można napić się zimnego piwa GUIDO, zjeść żurek i kupić sobie pamiątkę.
Kopalnia Węgla Kamiennego GUIDOKopalnia Węgla Kamiennego GUIDOKopalnia Węgla Kamiennego GUIDO

12. Jaskinia Niedźwiedzia w Kletnie na ziemi kłodzkiej

Oprócz licznych kopalni, mamy też w Polsce jaskinie. Wybraliśmy Jaskinię Niedźwiedzia w Kletnie na ziemi kłodzkiej, bo jest jedną z największych i najbardziej okazałych polskich jaskiń. Jak tylko przywykniesz do przewodnickiego drylu (co niestety jest utrapieniem we wszystkich polskich jaskiniach), to ucieszą Cię przepiękne formy skalne, różne makarony, stalagmity, stalaktyty i polewy. Brzmi jak menu włoskiej restauracji? Pychotka!
Jaskinia Niedźwiedzia w KletnieJaskinia Niedźwiedzia w KletnieJaskinia Niedźwiedzia w Kletnie

13. Tajemnicze podziemne miasto Górach Sowich

Tajemnicze Podziemne Miasto w Górach Sowich, znane jako projekt "Riese" (czyli "Olbrzym") to temat rzeka! To kompleks hal i pomieszczeń wydrążonych w skałach Gór Sowich przez więźniów obozu Gross-Rosen, na rozkaz hitlerowskiej organizacji Todt. Budowa trwała w czasie drugiej wojny światowej. Te komplesy są bardzo tajemnicze, bo do końca nie jest wyjaśnione ich przeznaczenie, a co jakiś czas pojawiają się doniesienia o odkryciu kolejnych pomieszczeń. Temat do zgłębienia nie tylko dla pasjonatów historii, ale dla każdego. Sama wizyta w Osówce - największym z trzech dostępnych do zwiedzania kompleksów to atrakcja, która pamięta się długie lata.
Kompleks RIESE w Górach SowichKompleks RIESE w Górach SowichKompleks RIESE w Górach Sowich

Tylko co wybrać?

Jak widzisz, w te wakacje zachęcamy Cię do wypoczynku na łonie natury. Żadne tam centra handlowe czy praca. Dobrej pogody u nas jak na lekarstwo, dlatego jeśli już jest, trzeba to jak najlepiej wykorzystać. Wizyta pod ziemią to dobra opcja na - tfu, tfu - deszcz, albo wręcz falę upałów (pod ziemią panuje stała temperatura od 8 do 12 st. C).

Mam nadzieję, że nasze pomysły zainspirowały Cię do przygotowania rewelacyjnego planu wakacji. Pomogą Ci w tym przewodniki i dodatkowe wpisy, które podsuwamy do każdego pomysłu.

Co warto zobaczyć w Polsce?

W Polsce jest wszystko co kocham. Góry, doliny, morze, jeziora, rzeki, a nawet - pustynia. Lat nam nie starczy, żeby je poznać i opisać! Tyle mamy miejsc w Polsce, które warto zobaczyć. Zobacz nasz przewodnik

Gdzie nocować?

Często czytelnicy proszą nas o polecenie najlepszego miejsca na nocleg. To trudne - standard noclegów szybko się zmienia, a i każdy ma inne oczekiwania. My zwykle wybieramy agroturystyki, prywatne pokoje, a ostatnio także apartamenty w prywatnych mieszkaniach. Sami od wielu lat korzystamy z serwisu rezerwacyjnego Booking, sugerując się opiniami innych użytkowników. Ten serwis stał się dla nas tak pomocny, że przystąpiliśmy do jego programu afiliacyjnego. Teraz kiedy zamawiasz nocleg przez Booking i zrobisz to przez nasz link polecający, to serwis przekaże nam prowizję od każdego opłaconego przez Ciebie noclegu. Będzie nam ogromnie miło, jeśli będziesz korzystał z naszego linku polecającego za każdym razem, gdy rezerwujesz nocleg. W ten sposób bardzo pomożesz Fundacji Ruszaj w Drogę! i przyczynisz się do promowania turystyki w Polsce.

1200+ darmowych pomysłów na wycieczki po Polsce

Koniecznie zajrzyj też do naszej Klubowej Kopalni Pomysłów. 1250 elektronicznych przewodników po wszystkich atrakcjach Polski znajdziesz w bazie na naszym klubowym blogu. Organizacje turystyczne i samorządy z całej Polski umieściły je w Internecie, a my zebraliśmy je dla Ciebie w jednym miejscu. To prawdziwa kopalnia wiedzy o Polsce!

A jeśli jesteś z Trójmiasta lub okolic, to jesienią przyjdź na spotkania naszego Klubu Ruszaj w Drogę! Na prezentacjach pokażemy Ci jeszcze więcej sprawdzonych pomysłów na wycieczki po Polsce. I rozdamy kolejne dziesiątki papierowych przewodników, z którymi zwiedzisz kolejne polskie zakątki. Terminy i miejsca spotkań znajdziesz na stronie internetowej Klubu Ruszaj w Drogę!

Warto też zapisać się na nasz newsletter.

Czekamy na Ciebie i życzymy Ci udanych wakacji w Polsce! Daj nam znać co planujesz na ten rok :)